Het is niet uitgesloten dat Sebastian Vettel nog verder wordt bestraft voor de tik die hij in Bakoe aan Lewis Hamilton uitdeelde. De zaak zou nog niet gesloten zijn voor de FIA.

Vettel kreeg in Azerbeidzjan een stop and go-straf van tien seconden voor de tik die hij tijdens een safetycarfase aan Hamilton gaf, maar volgens het doorgaans goed geïnformeerde Auto, Motor und Sport is de kous daarmee nog niet per se af.

FIA-president Jean Todt zou namelijk overwegen om Vettel voor het FIA Tribunaal te dagen. De Duitser zou zich, indien het daar van komt, dan voor het sportgerechtshof moeten verantwoorden voor zijn actie.

Een beslissing over of er wel of geen vervolg aan ‘de zaak Vettel’ wordt gegeven, zou deze week door de FIA worden genomen, bericht Auto, Motor und Sport. Volgens de Duitse publicatie is een wedstrijd uitsluiting daarbij de zwaarste straf die Vettel eventueel boven het hoofd zou hangen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Volgens de berichtgeving zouden er verschillende factoren meespelen bij het overwegen of Vettel verdere straf dient te krijgen. Een belangrijke reden is in elk geval het feit dat Vettel vorig jaar, in Mexico, verbaal al ver over de schreef ging met zijn tirade tegen wedstrijdleider Charlie Whiting.

Vettel kwam er toen zonder verdere disciplinaire maatregelen van de FIA vanaf, maar wel met de waarschuwing – in de algemene zin verwoord, al ging het natuurlijk over Vettel – dat soortgelijke incidenten in de toekomst aan het FIA Tribunaal zullen worden voorgelegd.

De FIA heeft verder ook de nodige kritiek gekregen in de pers en op social media, omdat veel mensen vinden dat Vettel er in Bakoe te licht vanaf kwam. Daarnaast strookt Vettels actie compleet niet met hoe de FIA, zeker sinds Todt aan het roer staat, zich zeer actief inzet voor verkeersveiligheid.