Bij Marussia zit de stemming er goed in nadat Timo Glock en Charles Pic de beide concurrenten van Caterham de oren hebben gewassen. Volgens teambaas John Booth is dat te danken aan een slimme strategie.

Voor het eerst dit seizoen eindigen twee Marussia’s voor de Caterhams van Heikki Kovalainen en Vitaly Petrov. Dit kan grote gevolgen hebben, want de twee teams strijden in het WK voor constructeurs om de tiende plaats. Die klassering levert miljoenen aan extra prijzengeld op en dat kunnen zowel Marussia als Caterham goed gebruiken.

“We wisten niet precies hoe we uit zouden komen met de tijd, dus we hebben voor Q1 beide auto’s genoeg benzine gegeven om vrijwel de hele sessie te kunnen rijden”, legt teambaas John Booth uit. “Daardoor hoefden we tussen de twee runs door alleen maar de banden te verwisselen en niet bij te tanken, wat betekende dat we meer ronden konden rijden en de banden beter op temperatuur kwamen.”

Voor Pic is het feit dat hij morgen beide groene auto’s achter zich ziet zelfs extra verdienstelijk, want de Fransman reed met een licht beschadigde auto. In de derde vrije training kwam hij in aanraking met Sergio Perez, waarbij zowel de voorvleugel, als de bodemplaat van zijn auto schade opliep. De vleugel kon uiteraard vervangen worden, de bodemplaat moest provisorisch gerepareerd worden.

Timo Glock benadrukt nog maar eens dat zijn team technisch in het nadeel is ten opzichte van Caterham. “Het lijkt wel alsof ik het tegenwoordig elke race zeg, maar zij hebben KERS en wij niet. Dat maakt deze prestatie extra knap.”