Formule1

Allison: ‘Uitlaatsysteem Renault een mislukking’
| Bouke van den Berg | Formule1

Allison: ‘Uitlaatsysteem Renault een mislukking’

Het innovatieve uitlatensysteem van Renault was eerst een voordeel, maar werd in de loop van 2011 een nadeel. Dit stelt de technisch directeur van het team, James Allison.

De uitlaten van Renault staan voorwaarts gericht en eindigen bij de voorkant van de side-pods. Hiermee wordt extra neerwaartse druk gegenereerd. Aanvankelijk leek het revolutionaire systeem te werken. Renault was in de winter erg competitief en in de eerste paar races eindigden Vitaly Petrov en Nick Heidfeld op het podium.

Daarna kwam de klad erin. Gedurende het seizoen viel Renault eigenlijk steeds verder terug. Het dieptepunt was dit weekend misschien wel in Singapore. Voor het eerst dit jaar werd er een Renault, die van Vitaly Petrov, uitgeschakeld in de eerste kwalificatie.

James Allison, de technisch directeur van het team, erkent dat het voorwaartse uitlatensysteem niet voor het gewenste resultaat heeft gezorgd. “Toen ik de keuze maakte om dit systeem te gebruiken was het een opwindend concept. Het presteerde beter dan ons achterwaartse uitlatensysteem”, vertelt de Brit.

“Het leek erop dat het enorm veel mogelijkheden bood om races te winnen. Sindsdien werd onze groei tegengehouden door twee of drie aspecten. Ten eerste was het heel lastig om het systeem door te ontwikkelen. We begonnen goed, maar het was enorm moeilijk om de prestaties van het systeem door te ontwikkelend zoals gehoopt.”

Het tweede aspect is de meest lastige. Het systeem biedt extra neerwaartse druk. Maar op sommige circuits kwamen de verwachtingen en werkelijkheid niet overeen”, aldus Allison. Dat speelde Renault vooral op langzame circuits zoals Singapore en Monaco parten.

“We hebben de problemen die we hebben in bochten tot honderd kilometer per uur totaal niet voorzien. Wat we in die bochten ervoeren konden we in de windtunnel niet nabootsen. Op de resterende circuits zal het wel weer redelijk gaan. Hopelijk krijgen we de auto daar weer in de punten.”

“Dat moet ook: we voelen de hete adem van Force India in onze nek. We hebben een aantal goede resultaten nodig om hun voor te blijven. Ook werkten we in januari al aan de auto voor volgend jaar en nu werken er al lange tijd heel veel mensen aan. Daar is veel tijd in geïnvesteerd. Volgend jaar zijn we wat meer behouden, om daar vervolgens op voort te borduren.” 

Meer nieuws

Vorig bericht | 29-09-2011 - 13:00 Mateschitz wil Toro Rosso niet verkopen Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 29-09-2011 - 14:08 Formule 1 nr. 15 is uit! Lees het volledige bericht

Reacties
  • Formule 1 nr. 12: veel Max, Alonso en het zomerrapport van Doornbos
  • Formule 1 nr. 11 is uit!
  • Formule 1 nr. 10 is uit!
  • Formule 1 nr. 8/9 is uit!
  • Extra editie na historische zege
In de nieuwste Formule1:

Max Verstappen stelt belang Red Bull voorop | Twee zeges bezorgen Hamilton WK-leiding | Rosberg en Ferrari hebben stof tot nadenken | Doornbos maakt tussenbalans op Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP België 2016 2016/08/26 10:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit de Spa-Francorchamps

  • LocatieBelgië

  • Aantal rondes43

  • Afstand per ronde7,004 kilometer

  • Totale afstand308,052 kilometer

Planning GP België

  • Begint: 26-8-2016 10:00

    GP België 2016 – 1e Vrije Training
  • Begint: 26-8-2016 14:00

    GP België 2016 – 2e Vrije Training
  • Begint: 27-8-2016 11:00

    GP België 2016 – 3e Vrije Training
  • Begint: 27-8-2016 14:00

    GP België 2016 – Kwalificatie
  • Begint: 27-8-2016 14:00

    GP België 2016 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 27-8-2016 14:27

    GP België 2016 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 27-8-2016 14:50

    GP België 2016 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 27-8-2016 15:00

    GP België 2016 – Startopstelling
  • Begint: 28-8-2016 14:00

    GP België 2016 – Race

Circuit de Spa-Francorchamps

formule1_circuit_circuit-de-spa-francorchamps