McLaren weet volgens Fernando Alonso hoe het de problemen met haar 2018-auto moet oplossen, ook al ligt de aandacht van het team al vooral bij de 2019-bolide.

McLarens MCL33 van dit jaar genereert minder downforce dan de bolide van afgelopen seizoen, zo erkende topman Zak Brown recentelijk, waarbij hij tevens aangaf dat het aerodynamische probleem waar het mee kampt niet terug te zien is in de windtunnel. McLaren heeft daarom een flink aantal vrijdagtrainingen moeten gebruiken om aan het oplossen van dit probleem te werken.

Volgens Alonso moet het snel beter gaan nu McLaren een oplossing heeft voor de problemen met de MCL33.

Hoewel Alonso erkent dat dit McLaren zeker performance heeft gekost tijdens de raceweekends zelf, is het lek inmiddels wel boven, zo stelt de Spanjaard. “We hebben er drie of vier keer een eerste vrije training aan besteed. We hebben daarin puur aerodynamisch testwerk gedaan en dingen vergeleken. We hebben daar veel van geleerd en ik denk dat we nu precies weten wat we moeten doen.”

McLaren heeft dus ‘een aantal oplossingen’ zoals Alonso zegt, maar het team richt zich volgens de tweevoudig wereldkampioen al vooral op 2019. “Dat we de huidige auto echter beter begrijpen, is ook nuttig wat betreft het werk aan de 2019-auto. Zo’n zeventig procent van wat we hebben opgestoken, wordt daar ook voor gebruikt. De ontwikkeling van die auto kost immers veel tijd en het is beter daarin te investeren.”

Volgens Alonso zal McLaren de eerste vrijdagtrainingen ook blijven gebruiken om ideeën en concepten te testen voor 2019, al zal het zich in Hongarije wél iets meer richten op het vinden van performance voor het weekend an sich. Voor zijn teamgenoot Stoffel Vandoorne is er ondertussen goed nieuws: na zijn recente strubbelingen met zijn auto heeft hij voor dit weekend een ander (maar geen nieuw) chassis.