Dat Sauber niet in beroep is gegaan tegen de diskwalificatie van Sergio Pérez en Kamui Kobayashi was onvermijdelijk, aangezien het team heeft toegegeven in de fout te zijn gegaan met de afmetingen van het bovenste deel van de achtervleugel.

Het betreft een nieuwe regel die moet voorkomen dat teams gebruikmaken van systemen als de F-duct om de luchtstroom naar de achtervleugel te beïnvloeden. De FIA controleert met een aluminium mal of de kromming binnen de toegestane afmetingen blijft. Dit werd voor het eerst getest na afloop van de Grand Prix van Australië.

Veel mensen vroegen zich af waarom niet eerder aan het licht is gekomen dat de achtervleugel van Sauber niet voldeed aan de eisen. De FIA geeft hiervoor een simpele verklaring: het technisch reglement is zo uitvoerig dat het onmogelijk is alles te controleren op alle auto’s. Bovendien kunnen in de loop van het weekend wijzigingen worden aangebracht op de auto.

“Iedereen verwacht dat deze zaken worden opgemerkt, maar de teams zijn vrij om na de inspectie op donderdag hun auto’s aan te passen”, zegt een bron binnen de FIA tegen Formule 1-journalist Adam Cooper. “Daarom kijken we dan alleen naar de veiligheidseisen en niet naar zaken die van invloed zijn op de prestaties.”

“Dat heeft immers geen zin omdat de teams tot het begin van de kwalificatie de specificaties nog kunnen wijzigen. En zelfs dan zijn er honderden dingen om te inspecteren, dus we kunnen niet alles doen, maar pakken er willekeurig punten uit. De teams mogen overigens wel zelf controles uitvoeren.”

Nadat de onjuiste afmetingen van Saubers achtervleugel werd geconstateerd en het team uit de uitslag werd geschrapt, liet de renstal direct blijken in beroep te willen gaan. Dat is echter een standaardprocedure en geeft het team de tijd om de situatie te onderzoeken.

Al snel ontdekte Sauber dat het geen poot had om op te staan. Hoewel het team zich wel aan de ‘intentie’ van de regel had gehouden en de foutieve afmeting niet prestatiebevorderend was, voldeed de vleugel simpelweg niet aan de technische eisen en daarop staat nu eenmaal diskwalificatie. Sauber loopt zo tien kostbare punten mis.

Een pijnlijke misser voor technisch directeur James Key, die de ontwikkelingsafdeling van Sauber juist zo goed op de rails heeft gekregen. En extra zuur voor Sergio Pérez die zo briljant reed. Hij behoort nu niet meer tot de coureurs die in hun debuutrace punten scoorden, maar schaart zich in het rijtje ‘gediskwalificeerden’ bij onder meer Martin Brundle, wiens vijfde plaats voor Tyrrell in de Braziliaanse Grand Prix van 1984 werd ontnomen en Robert Kubica, die in de Hongaarse Grand Prix van 2006 als zevende over de streep was gekomen.