In de beginjaren van de Hongaarse GP stonden er aan de achterkant van het circuit overal dubbeldekse portocabines opgesteld. Ze deden dienst als officiële afwerkruimtes voor de meisjes van plezier, die destijds op de Hungaroring in drie dagen een jaarsalaris bij elkaar scharrelden.

De gridgirls uit de tijd dat een bekend sigarettenmerk de aankleding nog verzorgde, zijn legendarisch. Foto: Sutton Images.

Het was wildwest. Letterlijk en figuurlijk. De feesttenten puilden uit, het (goedkope) bier ging er met sloten tegelijk doorheen, er was nauwelijks boven de muziek uit te komen en het aanbod van in te huren dames in de ‘pornohoofdstad van Europa’ ongekend groot. De Hongaarse GP, de gridgirls zagen er dankzij een sigarettenfabrikant nergens anders beter en verleidelijker uit, was in die dagen veel meer dan alleen een race. Heel veel meer.

De populariteit van het Oost-Europese nummer groeide gestaag, het woord verspreidde zich snel, ook omdat kaartjes zeer betaalbaar waren (en eigenlijk nog steeds zijn). Finnen, Duitsers, Oostenrijkers en Scandinaviërs beschouwden het Hongaarse nummer als hun thuisrace. ’s Avonds overspoelden ze het feestterrein langs de baan en/of de binnenstad van de bruisende metropool. Vol drank, maar zelden agressief.

De Hungaroring is na ruim dertig jaar nog steeds het domein van buitenlandse gasten. Maar de gelukszoekers zullen de meisjes van plezier er niet meer ontdekken. Die zijn al lang van het terrein verbannen en hebben hun werkterrein naar de boorden van de Donau verplaatst.

Millimeterwerk tussen Barrichello (links) en Schumacher. Foto: Sutton Images.

In 2010 was ik voor het laatst bij de Hongaarse GP. Michael Schumacher stuurde zijn oude sidekick bij Ferrari – Rubens Barrichello – er bijna de muur en de dood in. Einde relatie. En wat een opwinding. Sinds die tijd is er bitter weinig veranderd op de Hungaroring, op het afschaffen van de feestpaleizen bij het circuit na dan. De journalisten moeten nog steeds 44 treden nemen naar verdieping 1 van het perscentrum, de rijstrook voor Vips en media op de snelweg M3 naar het circuit bestaat (gelukkig) nog steeds en de stoeltjes op de hoofdtribune zijn onveranderd vaal.

Laten zo.