Formule 2-talent Arvid Lindblad reed maandag een privétest voor het team van Red Bull. In een oude Racing Bulls-bolide werd de Brits-Zweedse coureur losgelaten op het circuit van Imola. Eerder deze maand kreeg Lindblad vervroeg een superlicentie toegekend. Hij is eigenlijk te jong om uit te komen in de Formule 1, maar hij gaf blijk van ‘uitstekende vaardigheden’. Mogelijk bereiden de privétests hem voor op vrije trainingen en een toekomstig Formule 1-contract in 2026.

Arvid Lindblad, momenteel actief in de Formule 2 bij Campos Racing, bereidt zich voor op zijn debuut in de Formule 1. De 17-jarige coureur wordt al regelmatig ingezet in promotiemateriaal van Red Bull, maar reed nog nooit in een officiële sessie. Dankzij een speciale regeling van de FIA is hij inmiddels wel in het bezit van een superlicentie. Daarmee mag hij deelnemen aan vrije trainingen of, indien nodig, zelfs een invalbeurt verzorgen.

Privétest

Maandag kroop Arvid Lindblad op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari achter het stuur van de AT04, de AlphaTauri-auto uit 2023. Het waren niet zijn eerste meters in deze wagen; voor een promotievideo van Red Bull had hij al eens een paar rondjes gereden. Dat ging destijds niet zonder slag of stoot – tweemaal raakte Lindblad naast de baan. De Oostenrijkse renstal zou hem willen voorbereiden op meerdere vrije trainingen in de tweede seizoenshelft, waarschijnlijk bij zusterteam Racing Bulls. Het is echter niet uitgesloten dat ook Red Bull hem een oefensessie toevertrouwt.

LEES OOK: Arvid Lindblad verheugd over superlicentie: ‘Werd in februari al aangevraagd’

Teambaas Christian Horner en topadviseur Helmut Marko hebben meermaals hun bewondering uitgesproken voor Arvid Lindblad. Het is lang geleden dat een coureur uit het opleidingsprogramma zó nadrukkelijk werd geprezen. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen. De vraag is wanneer Lindblad zich daadwerkelijk mag gaan bewijzen in de Formule 1. Kenners speculeren dat hij mogelijk volgend jaar al een contract krijgt bij Racing Bulls, al zullen tests zoals die op Imola moeten uitwijzen of hij daar klaar voor is.

Arvid Lindblad maakte in 2022 zijn debuut in het openwheel-racen bij Van Amersfoort Racing. In het Italiaanse Formule 4-kampioenschap behaalde hij meerdere podiumplaatsen en één overwinning. Een jaar later werd hij derde met PREMA en vicekampioen in de Duitse Formule 4. In 2024 volgde een seizoen in de Formule 3, opnieuw met PREMA. Hij boekte direct sterke resultaten, waaronder een overwinning in Bahrein. Dit jaar maakt hij furore in de Formule 2 met Campos Racing. Sinds 2021 maakt hij deel uit van het Red Bull-opleidingsprogramma.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lees hier alles over GP Oostenrijk


De nieuwe classic special van FORMULE 1 MAGAZINE is uit! Haal ‘m nu in de winkel of bestel hieronder online, met gratis bezorging in heel Nederland.