De eerste testdag op het circuit van Suzuka verliep voor Giedo van der Garde niet geheel volgens plan. Balansproblemen zorgen ervoor dat er nog veel werk verzet moet worden voor morgen de derde vrije training van start gaat.

“De eerste vrije training begon nog oke”, blikt de Nederlander terug. “De balans was niet al te slecht, maar naarmate de banden versleten kreeg ik meer last van overstuur dan ik wil. Ik had het gevoel dat we met meer vleugel moesten rijden om dat te controleren. En in eerste instantie voelde dat ook goed.”

Maar toen er gewisseld werd naar de tweede set aerodynamische configuraties, ging het mis. “Ik schoot eraf in bocht negen, waarna mijn eerste sessie voorbij was. Gelukkig had ik al vijftien ronden gereden dus hebben we niet al te veel schade geleden door de gemiste tijd.”

Frustraties

Bij de start van  de tweede vrije training voelde de balans beter nadat er wat aanpassingen waren aangebracht. “Toch worstelde ik nog steeds met onderstuur in sector 1 en overstuur aan het eind van de tweede sector. Ook had ik bochten 11 en 17 minder tractie dan ik zou willen. Voor de snelle ronde zette we meer vleugel, toch lukte me het niet een snelle ronde neer te zetten. We zijn geëindigd met een long run. Ik merkte overigens weinig verschil tussen de harde en medium banden, maar we zullen de data bestuderen van beide auto’s om te zien of we wat vooruitgang kunnen boeken
morgen. Al met al was het een beetje een frustrerende dag. Maar ik weet dat er meer potentie in de auto zit en heb er al het vertrouwen in dat we morgen kunnen terug vechten.”

Kovalainen

Charles Pic moest zijn eerste vrije training opofferen aan testcoureur Heiki Kovalainen. De Fin vond het leuk weer achter het stuur te kruipen. “Suzukua is het beste circuit van de wereld dus ik heb er van genoten weer te rijden. We hadden een vrij standaard trainingssessie. De auto voelde best oke en de balans lijkt beter dan toen ik er in Monza mee gereden had.”

Pic begon de tweede vrije training met een set harde banden. “In het begin voelde de auto niet zo lekker aan, te veel onderstuur. Maar met iets meer
vleugel wisten we de balans iets beter te krijgen. Maar het is nog steeds niet fantastisch. Op de option-banden had ik hetzelfde probleem.”