Bij Force India hadden ze vooraf op meer gehoopt dan de elfde en dertiende tijd, maar door problemen met de balans van hun bolides zat er niet meer in voor Nico Hülkenberg en Paul di Resta.

“De auto voelde in de kwalificatie helaas niet zo goed als tijdens de laatste vrije training”, vertelt nummer elf Hülkenberg, die in Q2 acht duizendsten te kort kwam om tot de toptienkwalificatie door te dringen, aan het Duitse RTL.

“De balans was ver te zoeken en ik was continu met de auto in gevecht, want hij gleed alle kanten op”, zo beklaagt de Duitser zich, waarna hij aangeeft wel te weten hoe dat komt: “Er is hier veel verschil tussen rijden in het zonlicht – zoals in VT1 en VT3 – en rijden in de schemering, zoals in de tweede vrije training en kwalificatie”, zo legt hij uit. “Dat maakt het vinden van een goede set-up moeilijk.”

Di Resta, de nummer dertien van de kwalificatie, verklaart in gesprek met Sky Sports F1 dat hij ook met balansproblemen te maken had, welke in zijn geval verergerd werden door het feit dat hij vrijdagochtend plaats moest maken voor testrijder Jules Bianchi.

“We hebben daar meer onder geleden dan we hadden gedacht”, zegt hij over het missen van de eerste vrije training. “Ik rijd hier namelijk met een nieuw chassis en dat is iets was veel invloed heeft, maar ik heb niet tijd genoeg gehad om hier vertrouwd mee te raken.”

Hülkenberg en Di Resta houden allebei echter vertrouwen voor de race van morgen omdat ze verwachten dat de bandenslijtage dan een hoofdrol gaat spelen. “En ik denk dat wij er op dat vlak goed voor staan”, zegt Di Resta, die bijval krijgt van Hülkenberg, die nog een ander mogelijk voordeel ziet: “We mogen namelijk kiezen op welke banden we starten en dat kan ook gunstig zijn.”