Aan het einde van de laatste testdag in Barcelona staat, net als op dag één en dag drie, een Lotus bovenaan. Dit keer is het Romain Grosjean, die tussen zes rode vlaggen door de snelste tijd neerzet.

De dag is nog maar net begonnen, als Nico Rosberg in bocht vijf een slippertje maakt en zijn Mercedes vastzet in de grindbak. Als daarna de sessie wordt hervat, zien we Rosberg binnen de kortste keren weer terug op de baan. Daar is het ’s morgens Carlos Sainz Jr. die hoge ogen gooit door meerdere keren naar de snelste tijd te rijden. Vettel en Rosberg doen hun best, maar moeten hun meerdere erkennen in de Toro Rosso-coureur, die wel op zachte banden staat.

Bij McLaren hebben ze ondertussen te kampen met de nodige opstartproblemen: het team is nog bezig het onderdeel van de MGU-K te vervangen dat de afgelopen drie dagen al voor de nodige problemen zorgde. Tegen de klok van tien uur stuurt Fernando Alonso de zilveren bolide eindelijk de pits uit. De Spanjaard rijdt twintig rondjes, voor hij de volgende rode vlag-situatie veroorzaakt: hij schuift de McLaren in bocht drie tegen de muur.

Een harde klap, die de Spanjaard op een tripje naar het ziekenhuis komt te staan, waar gelukkig wordt vastgesteld dat hij geen letsel aan het ongeluk overhoudt. Alonso’s crash betekent direct het einde van de ochtendsessie.

Middagsessie

Wanneer ’s middags de lichten weer op groen gaan, zijn er na ruim een uur grote problemen voor Nico Hülkenberg. Hij moet zijn 2014-Force India in de eerste bocht met een kapotte motor parkeren, terwijl er behoorlijk wat rook uit de auto opstijgt. Het betekent het einde van zijn testdag.

Even nadat de sessie weer is hervat, stijgen er opnieuw stofwolken op in bocht drie. Als die optrekken, wordt duidelijk dat Carlos Sainz Jr. de ongelukkige is. Hij beschadigt zijn Toro Rosso flink, maar teambaas Toro Rosso is mild: “We moeten de data nog bekijken, maar er stond aardig wat wind en we hebben er wel meer jongens af zien gaan.”

Gelukkig wordt er tussen al het oponthoud – na Sainz brengen ook kapotte auto’s van Bottas en Nasr rode vlaggen teweeg – ook nog gewoon getest. Als Grosjean een setje zachte Pirelli’s onderbindt rijdt hij daarmee direct naar de snelste tijd, maar wanneer hij daarna voor de super softs gaat, is de Fransman helemaal niet te stoppen. Zijn 1:24,067 is de snelste tijd van het weekend.

Achter Grosjean is Rosberg de morele winnaar: hij is weliswaar drie tienden langzamer dan Grosjean, maar rijdt zijn tijd wel op de medium-banden. Daniil Kvyat in de Red Bull moet een kleine negen tienden toegeven op de koppositie, en is derde. Met een zevende plaats, alleen voor de 2014-auto van Hülkenberg en de problematische McLaren, stelt Sebastian Vettel in zijn Ferrari wat teleur. De Duitser komt in de middagsessie nog maar sporadisch in actie, waardoor hij uiteindelijk maar 74 ronden weet af te leggen.

Positie

Coureur

Team

Rondetijd 

Aantal ronden

1

Romain Grosejean

Lotus

1:24.067

111

2

Nico Rosberg

Mercedes

1:24.321

129

3

Daniil Kvyat

Red Bull

1:24.941

102

4

Felipe Nasr

Sauber

1:24.956

73

5

Valtteri Bottas

Williams

1:25.345

105

6

Carlos Sainz Jr.

Toro Rosso

1:25,604

88

7

Sebastian Vettel

Ferrari

1:26,312

74

8

Nico Hülkenberg

Force India

1:26,591

36

9

Fernando Alonso

McLaren

1:27.956

20