De eerste echte Europese race, traditioneel het startsein voor de grote golf updates bij alle teams. Zo ook bij Ferrari, belooft teambaas Mattia Binotto. “We staan op achterstand in het kampioenschap dus we moeten de inhaalrace inzetten. De ontwikkeling van de auto is van levensbelang dit seizoen.”

Na de vier één-twee’s van Mercedes op rij kijkt Ferrari aan tegen een gat van liefst 74 punten. “De Spaanse Grand Prix is de plek waar de meeste teams met updates komen, we verwachten een stap vooruit in vermogen bij de concurrentie. (…) In Bakoe hadden we al aerodynamische verbeteringen, we zullen in Barcelona ook nog met nieuwigheden uitproberen”, aldus Binotto. “Daarbij hebben we ook een nieuwe power unit, eerder dan gepland. Die zou aanvankelijk pas in Canada beschikbaar zijn. Shell heeft een nieuwe samenstelling voor het brandstofmengsel ontwikkeld voor de nieuwe motor. Dat moet ook meer vermogen opleveren.”

Lees ook: Pirelli: ‘Bandenkeuze zo gemaakt dat er van start tot finish gepusht kan worden’

Ferrari domineerde de wintertests op Circuit de Catalunya afgelopen februari. Foto: Motorsport Images

De coureurs zijn op hun hoede voor het Circuit de Catalunya, door de jaarlijkse wintertests kent de baan geen geheimen. “Het is waarschijnlijk de baan waar het het moeilijkst is om het verschil te maken als coureur”, denkt Charles Leclerc. “Iedereen kent het uit het hoofd tot in de kleinste details. De ervaring in februari was positief voor ons, ook al waren de omstandigheden compleet anders. Maar als je hier goed gaat, heb je een goede auto. Ik kan niet wachten.”

Lees ook: Backstage: onderweg naar Spanje

Sebastian Vettel reed nog op het circuit in de oude configuratie, met de twee laatste snelle bochten waar nu een chicane is ingebouwd. “De laatste sector is niet zo spannend zoals het ooit was maar is wel cruciaal bij het neerzetten van een snelle tijd. Je moet er heel voorzichtig zijn om geen fout te maken, je kan er makkelijk je banden verpesten en waardevolle tienden verliezen”, aldus de viervoudig wereldkampioen die slechts één keer zegevierde in Catalonië (2011 met Red Bull). “Ik ken de baan perfect, bocht 3 heuvelop en bocht 9 zijn erg mooi. Ik heb altijd positieve weekenden met Ferrari gehad hier, ook al hebben we nooit gewonnen. Ik hoop dat dit het moment is om dat recht te zetten.”