Formule1

Berger wil opstapklassen op de schop nemen
| Daan de Geus | Formule1

Berger wil opstapklassen op de schop nemen

Gerhard Berger is door de FIA aangesteld om eens goed naar de structuur van de opstapklassen die naar de Formule 1 leiden te kijken en is van plan om de bezem er eens flink doorheen te halen.

Volgens Berger zijn er namelijk teveel verschillende juniorenklassen en heeft de wildgroei hiervan ervoor gezorgd dat het te moeilijk is geworden voor jonge talenten om de ladder richting de Formule 1 te beklimmen.

“Er zijn momenteel veel te veel kampioenschappen en de aandacht moet daardoor te veel verdeeld worden tussen de verschillende klassen”, zo deelt Berger zijn na onderzoek opgedane conclusie met In Motion, een publicatie van de FIA.

“Één van de heersende problemen is daarnaast dat de toptalenten over teveel verschillende klassen verdeeld zijn en het daardoor moeilijk is om vast te stellen of de kampioen van een bepaalde klasse wel echt een topper in spé is, aangezien het moeilijk is om zijn prestaties te vergelijken met andere potentiele toppers.”

“Het ‘systeem’ doet dus niet meer wat het hoort te doen”, stelt de Oostenrijker. “Door de huidige structuur van de opstapklassen is het erg lastig voor getalenteerde coureurs om een CV op te bouwen waarmee een plaatsje in de Formule 1 kunnen afdwingen.”

Volgens Berger, die zelf 210 Grands Prix reed en voor hij in de Formule 1 actief was in de Duitse en Europese Formule 3-kampioenschappen, geeft verder aan zich vooral op de opzet van de Formule 3 te willen richten. “Dat is voor mij de belangrijkste klasse, want het is in mijn ogen de eerste serie waarin je echt kunt zien hoeveel talent iemand heeft.”

“Het probleem met de huidige Formule 3 is echter dat er teveel verschillende kampioenschappen zijn, waarvan de regels vaak per klasse verschillen en er ook series zijn waar maar heel weinig deelnemers aan meedoen of alles binnen een kampioenschap ook nog eens onderverdeeld wordt in verschillende klassen”, zo weet de president van de FIA’s Single Seater Commission.

“De Formule 3 van nu valt dus niet meer te vergelijken met die van vroeger en dat is dus echt iets wat we moeten veranderen”, meent Berger. “Om die reden was het oprichten van een Europees Formule 3-kampioenschap dan ook één van de eerste dingen die ik deed. Dat was niet bij iedereen een populaire beslissing, maar volgens mij biedt de Europese Formule 3 een goed platform voor de toekomst.”

Meer nieuws

Vorig bericht | 15-08-2012 - 11:26 Hamilton presteert beter dankzij minder ‘bagage’ Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 15-08-2012 - 15:04 Barrichello: ‘Met mij erbij zou Williams sterker zijn’ Lees het volledige bericht

Reacties
  • Formule 1 nr. 14 is uit!
  • Formule 1 nr. 13 is uit!
  • Formule 1 nr. 12: veel Max, Alonso en het zomerrapport van Doornbos
  • Formule 1 nr. 11 is uit!
  • Formule 1 nr. 10 is uit!
In de nieuwste Formule1:

De fysiek zwaarste race van het jaar | Valse start voor Max Verstappen | Nico Rosberg deelt mokerslag uit | Kimi Räikkönen op de praatstoel Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Maleisië 2016 2016/09/30 04:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitSepang International Circuit

  • LocatieMaleisië

  • Aantal rondes56

  • Afstand per ronde5,543 kilometer

  • Totale afstand310,408 kilometer

Planning GP Maleisië

  • Begint: 30-9-2016 04:00

    GP Maleisië 2016 – 1e Vrije Training
  • Begint: 30-9-2016 08:00

    GP Maleisië 2016 – 2e Vrije Training
  • Begint: 1-10-2016 08:00

    GP Maleisië 2016 – 3e Vrije Training
  • Begint: 1-10-2016 11:00

    GP Maleisië 2016 – Kwalificatie
  • Begint: 1-10-2016 11:00

    GP Maleisië 2016 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 1-10-2016 11:27

    GP Maleisië 2016 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 1-10-2016 11:50

    GP Maleisië 2016 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 1-10-2016 12:00

    GP Maleisië 2016 – Startopstelling
  • Begint: 2-10-2016 09:00

    GP Maleisië 2016 – Race

Sepang International Circuit

formule1_circuit_sepang-international-circuit