Het ongeluk van Jules Bianchi is niet veroorzaakt door een technisch defect aan zijn auto. Alles wijst op een fout van de onfortuinlijke Fransman zelf, zo blijkt uit de camerabeelden van het circuit van Suzuka. De toestand van de Fransman is onveranderd kritiek.

De FIA heeft in Sotsji uitleg gegeven over het ongeluk van Bianchi. In de 42e ronde van de race verloor Adrian Sutil de controle over zijn Sauber in de snelle linkerbocht na de Dunlop Curve. De auto’s rijden daar in het droog in de zesde versnelling met een snelheid van ruim boven de 200 kilometer per uur. De achterkant van de Sauber brak uit en Sutil gleed zijwaarts de baan af en tegen de bandenstapels.

Jules Bianchi reed vlak voor Adrian Sutil. Hij kon het ongeluk niet zien, maar had een ronde van een kleine twee minuten nodig om de plek van het ongeluk te bereiken. Een kraan had in die periode de auto van Sutil al bijna verwijderd. Er werd dubbel geel gezwaaid, wat inhoudt dat coureurs niet alleen attent moeten zijn op gevaar, maar ook dat ze substantieel snelheid terug moeten nemen.  De raceleider van de FIA, Charlie Whiting: “We kunnen op de telemetriegegevens zien dat hij snelheid heeft teruggenomen, zoals alle coureurs dat hebben gedaan. Sommige coureurs gingen veel langzamer, anderen een beetje. Maar we kunnen vraagtekens plaatsen in welke mate hij snelheid heeft teruggenomen.”

De televisiecamera’s misten het ongeluk van Bianchi volledig. De circuitcamera’s registreerden het ongeluk wél. De auto van Bianchi brak op dezelfde plaats als die van Sutil uit naar rechts. Anders dan bij de auto van Sutil reageerde de Marussia wél op het tegensturen door de coureur. De neus van de Marussia dook naar rechts en de auto ging vervolgens recht op de kraan af. Eenmaal op het natte gras viel er voor Bianchi niets meer te corrigeren. De auto dook onder de achterkant van de kraan, die daardoor een stuk werd opgetild, en knalde vol in de bandenstapels.

Volgens de raceleider van de FIA, Charlie Whiting, zou die klap te vergelijken zijn geweest met het ongeluk van Heikki Kovalainen in 2008 in Spanje. Diens McLaren dook toen diep de bandenstapels in, waarbij de cockpit volledig onder de banden dook. Kovalainen bleef toen ongedeerd. Die inschatting geeft aan dat Bianchi nog altijd met een snelheid van boven de 200 kilometer per uur reed toen hij de controle verloor. Het zware hersenletsel van Bianchi is in eerste instantie veroorzaakt door de klap tegen de kraan en door de tweede impact verergerd.