De teambaas van Virgin, John Booth, moet inmiddels toegeven dat hij en de zijnen de Formule 1 ‘zwaar onderschat’ hebben: “We moeten wel gek zijn geweest toen we besloten in te stappen!”

Het loopt bij Virgin – dat momenteel aan haar tweede jaar in de koningsklasse bezig is – nog allesbehalve naar wens, en dat stoort Booth, die in de opstapklassen veel succes heeft gekend met Manor Motorsport.

“We hebben echt zwaar onderschat hoeveel werk we voor de boeg hadden”, zegt hij nu in interview met persbureau Reuters. “We moeten wel gek zijn geweest om te denken dat we in zes maanden tijd vanuit het niets een Formule 1-team konden opbouwen”, blikt hij terug op de winter van 2009-2010.

Booth, wiens Manor Motorsport aanvankelijk de licentie binnenhaalde om een team te starten waarna de renstal vervolgens overging in Virgin Racing, maakt echter duidelijk dat van opgeven geen spake kan zijn: “Nu ik in de Formule 1 zit, wil ik er ook succes boeken.”

“Ik weet echter niet hoe lang ik nog geduldig kan blijven tot het goed gaat, al bedoel ik met succes niet dat we het nieuwe Red Bull moeten worden”, verklaart de Engelsman.

“Ik wil gewoon een team opbouwen dat vooruitgang boekt”, verduidelijkt hij. “Dat is het belangrijkste, dat we progressie maken. Virgin mag niet in de boeken komen te staan als een team dat alleen maar achteraan heeft gebungeld.”

Dat er problemen zijn bij Virgin is voor de buitenwacht wel duidelijk. Booth ontkent dit dan ook niet: “We hebben ons van de winter primair op de betrouwbaarheid van de auto gericht en die is nu goed, maar we komen snelheid tekort.”

“De bolide zit qua aerodynamica niet goed in elkaar. Het is niet eens zo dat de auto niet te besturen is of iets dergelijks, we kampen gewoon een algeheel gebrek aan downforce.”

Volgens de teambaas kan Virgin bepaalde facetten van de MVR-02 wel verbeteren, maar zijn er ook dingen die dit jaar niet meer aan te passen zijn. De teambaas sluit verder niet uit dat het team toch maar eens een bezoek gaat brengen aan een windtunnel.

Tijdens het ontwerpen en ontwikkelen van de bolide heeft technisch directeur Nick Wirth namelijk volledig op computersimulaties en -berekeningen vertrouwd, maar Booth overweegt inmiddels dus ook andere werkwijzen: “Als je kijkt naar waar we op de grid staan, hebben mensen die onze ontwikkelingsmethode in twijfel trekken namelijk wel een punt, denk je niet?”

“Windtunnels zijn de laatste jaren bovendien een stuk efficiënter geworden, dus er is een mogelijkheid dat we een ontwikkelingsprogramma in een windtunnel in beraad nemen zolang het binnen ons budget past”, aldus Booth.