De 2017-bolides worden een stuk sneller, maar zullen geen hele andere rijstijl vereisen. Dat verwacht Valtteri Bottas naar aanleiding van zijn eerste tests in de simulator.

Bottas is ondanks geruchten over een overstap naar Mercedes nog altijd Williams-coureur en is voor dat team in de simulator aan de slag geweest met een virtuele 2017-auto.

“Deze was een stuk sneller in de bochten en had verder meer grip, downforce en tractie, wat natuurlijk ook alleen maar goed is”, vertelt Bottas in reactie aan Motorsport.com.

“Dit gaat wel ten koste van de snelheid op rechte stukken, maar dat doet er niet heel erg toe”, meent de Fin. “Het voelt namelijk nog altijd prima aan”, oordeelt hij.

De manier van rijden over een enkele ronde, zoals een vliegende ronde in de kwalificatie, zal volgens Bottas ‘niet heel erg veranderen’, maar long runs kunnen wel eens anders zijn.

“Er is meer grip, dus de lijn door sommige bochten zal veranderen, terwijl een aantal bochten waarin je eerst moest liften, nu vol gas zijn. De benadering van bepaalde bochten zal dus vooral veranderen.”

“De lange stints en daarin de banden goed houden, vormt echter een grotere uitdaging. Je zal heel precies moeten zijn met het reguleren van het koppel om niet te glijden bij het uitkomen van bochten.”

Fysiek zullen de nieuwe, bredere auto’s met bredere banden en meer downforce, ook zwaarder te besturen worden: “Ongetwijfeld, maar dat zal voor het rijden weinig verschil maken”, denkt Bottas.

“Je moet je trainingsschema er van de winter gewoon op aanpassen. Het kan zijn dat je door de G-krachten wat meer spierkracht nodig hebt, maar het zal geen enorm verschil zijn.”