Bij het ingaan van het tiende raceweekend van 2019 kijkt Valtteri Bottas tegen een achterstand van 31 punten op Mercedes-teamgenoot en titelrivaal Lewis Hamilton aan. Hoog tijd om het gat te dichten, beseft de Fin.

“Het is belangrijk voor me om het gat de komende races te dichten”, zegt Bottas met de blik op de zomerstop, die begin augustus begint, na de races in Engeland, Duitsland en Hongarije.

Met het seizoen zoals Bottas aanhaalt ‘nog net niet halverwege’, durft hij nog niet helemaal uit te spreken dat de titelstrijd definitief een tweestrijd wordt (‘want er kan nog veel veranderen’), maar realistischerwijs erkent hij dat dit natuurlijk wel zo is. “We hebben namelijk een aardig gat naar de rest”, doelt hij op de nummer drie in het WK, Max Verstappen, die veertig punten achter hem staat, en dus 71 achter Hamilton.

Bottas twijfelt er daarbij niet aan dat Mercedes, dat het spoor bijster was in Oostenrijk, dit weekend beter voor de dag komt. “Op papier is dit namelijk een beter circuit voor ons.” Het is ook de thuisrace van Hamilton, maar op de vraag of Hamilton op zijn thuisgrond verslaan hem kan helpen zijn teamgenoot een mentaal tikje te geven, moet Bottas het antwoord schuldig blijven. “Want het hangt van de coureur als individu af of hij daar gevoelig voor is.”

Lees ook: Bottas hoopt op sterker Mercedes in Silverstone: ‘Moeten onderzoeken wat mis ging in Oostenrijk’

Het Silverstone Circuit is, zo moet Bottas erkennen, echter een baan waarop hij het de laatste jaren minder goed heeft gedaan dan Hamilton. “Dit is niet mijn beste circuit vergeleken met Lewis, maar er zijn races geweest waarin ik hoe dan ook sterker was dan mijn teamgenoot, dus het is aan mij dat hier weer te doen en goed op het nieuwe asfalt hier en de omstandigheden in te spelen.”

De nummer twee uit het WK is ook bewust bezig om zichzelf te verbeteren. “Het is vrij duidelijk, door de data, wat beter moet. Ik weet ook waar ik me dit weekend op moet richten. Er is, van circuit naar circuit, doorgaans wel een trend te zien. Lewis is meestal namelijk vrij sterk in langzame bochten en onder het remmen. Zijn rijstijl stuurt hem soms ook richting een setup die in de race beter voor de banden is. Maar het verschilt ook per circuit.”

“We hebben alle data van vorig jaar, van de kwalificatie en race hier, en daarin is duidelijk in te zien waar ik het beter moet doen. Het moeilijkste is dan echter dat ook daadwerkelijk te doen in de auto.”

Lees ook: Bottas voelt geen druk, maar noemt Canada ‘een beetje een wake-up call