Na Canada trekt de Formule 1-karavaan naar het pittoreske, maar lastig toegankelijke Paul Ricard voor de Grand Prix van Frankrijk. Een nieuw verkeersplan moet een herhaling van de verkeerschaos van vorig jaar voorkomen. We praten even bij met Eric Boullier, strategisch adviseur van de Franse organisatie en voormalig teambaas van Renault en McLaren.

Als we het over de Grand Prix van Frankrijk hebben, kunnen we niet om het verkeer heen. Heb je er vertrouwen in dat er dit jaar geen herhaling komt van de opstoppingen van vorig jaar?
“Ja, we hebben er alles aan gedaan om het verkeer in goede banen te leiden. De input van de fans en de data van vorig jaar zijn daarbij zeer nuttig. We werken nauw samen met de lokale autoriteiten. We hebben een partnership met Waze, dat live-verkeersinformatie verstrekt en de parkeerplaatsen zijn opnieuw ingericht. Kortom, er is veel gedaan.”

Ben je bang dat de verkeeerschaos van vorig jaar mensen afschrikt om dit jaar te komen?
“Dat zal ongetwijfeld meespelen bij sommigen. Maar anderen zullen er juist voor kiezen het tweede jaar te gaan omdat het beter geregeld is.”

Heeft de Formule 1-organisatie zorgen geuit over de verkeerssituatie?
“Nee, iedereen in de Formule 1-gemeenschap was heel blij met de terugkeer van de Grand Prix van Frankrijk, na een afwezigheid van tien jaar. We hebben veel complimenten gehad van de teams.”

Zijn er veranderingen aan het circuit?
“Het meest ingrijpende is de ingang van de pitstraat, die is geheel nieuw. Voor de rest gaat het om details.”

Op Paul Ricard zijn veel verschillende lay-outs mogelijk. Is het een idee om daarmee af te wisselen?
“Het zou voor het spektakel leuk zijn om elke dag een andere variant te nemen, maar dat is praktisch natuurlijk niet haalbaar. Een circuit moet bovendien gehomologeerd worden door de FIA, daar gaat tijd in zitten en zijn ook kosten aan verbonden. Dus vooralsnog houden we gewoon vast aan dezelfde lay-out.”

Wat maakt de Grand Prix van Frankrijk de reis waard?
“Uiteraard streven we ernaar het een van de beste races op de kalender te maken. We hebben een prachtige baan, een prachtige locatie en een prachtig programma, zowel op de baan met F1, F2, F3 en de Clio Cup als daarnaast met concerten en activiteiten. We willen een complete ervaring aanbieden. Het is aan het begin van de zomer in het zuiden van Frankrijk, dus de Grand Prix vormt ook een prima uitgangspunt voor een vakantie.”

Er is veel discussie over de kalender, waar enkele van de huidige circuits plaats moeten maken voor nieuwe locaties zoals Vietnam en Nederland. Wordt daar onderling over gesproken tussen de promoters?
“Zeker. We zien elkaar niet als concurrenten. We wisselen veel ervaringen uit. Je kunt altijd iets leren van mensen die met hetzelfde werk bezig zijn.”

Heb je advies voor de organisatie in Zandvoort?
“Ik ben niet in de positie om advies te geven. We doen ons best voor de Grand Prix van Frankrijk. Laten we eerst zien hoe dat uitpakt. Maar als het model werkt, stellen we dat graag ter beschikking aan anderen. Ik ken Jan Lammers nog goed van Le Mans en deel met alle plezier mijn bevindingen met hem.”