De in financieel zwaar weer verkerende teams van Force India, Lotus en Sauber hebben voor het weekend in Abu Dhabi een audiëntie met Formule 1-tsaar Bernie Ecclestone verzocht om wederom over de kosten van de sport en de verdeling van de inkomsten te spreken.

Nadat Ecclestone zich tijdens het raceweekend in Austin nog toeschietelijk toonde en bereid leek de kleine teams financieel tegemoet te komen, was hij tijdens het volgende weekend – in Brazilië – ineens 180 graden gedraaid en niet langer van plan Force India, Sauber en Lotus financiële steun te geven. Ze moeten het zelf maar rooien en gewoon wat minder uitgeven, was de boodschap van de commerciële uitbater van de sport.

Met de nieuwe opstelling van Ecclestone nemen de kleine teams echter geen genoegen. Force India’s adjunct-teambaas Robert Fernley heeft de grote baas van de Formule 1 geschreven dat ze in Abu Dhabi wederom met hem om de tafel willen om de situatie te bespreken.

“We hebben aan onze eerdere gesprekken een positief gevoel overgehouden in de zin dat we het gevoel hebben dat er constructieve gesprekken gevoerd kunnen worden, maar in Brazilië is ons duidelijk geworden dat de Formule 1 de kant op wil van klantenauto’s of een ‘Super GP2’-divisie“, zo wordt Fernley geciteerd door Autosport, dat een kopie van de brief – die tevens naar de grote teams is verstuurd – heeft ingezien.

“Het is ons verder duidelijk geworden dat er geen intentie bestaat om de kosten te reduceren, terwijl wij aanvankelijk juist vooral wilden spreken over het terugbrengen van de kosten”, schrijft Fernley verder. “Dat er is gesproken over het herverdelen van de inkomsten, was niet meer dan een gevolg van het gebrek aan interesse in kostenbesparing, ook al zijn onze huidige problemen een gevolg van zowel de oneerlijke uitbetalingen als de te hoge kosten”, zo wordt Fernley ook door andere media geciteerd.

De adjunct-teambaas van Force India benadrukt daarbij dat de kleine teams inzien dat ze de huidige financiële overeenkomsten zelf hebben ondertekend, maar volgens Fernley hadden ze geen andere opties en geen goede onderhandelingsposities. Als gevolg zitten ze nu opgescheept met een situatie waarin ze enorm veel moeten uitgeven voor de – veel duurdere – nieuwe V6-krachtbronnen, terwijl er te weinig geld in het laatje komt.

Dat Ecclestone’s FOM-maatschappij en de grote teams, samen met de FIA, sinds het tekenen van de nieuwe overeenkomsten de F1 Strategy Group hebben gevormd, heeft volgens Fernley verder tot ‘dubieuze kartelvorming geleid’. “De FOM en grote teams reguleren de sport, terwijl de FIA machteloos is. Dat is recentelijk wel gebleken, toen de FIA kostenbesparing wilde doorvoeren, maar de F1 Strategy Group het afschoot.”

Fernley vervolgt met de boodschap dat ‘de huidige situatie schadelijk is voor de sport’ en ‘het zinspelen op klantenauto’s of het inzetten derde bolides tegen het DNA van de sport ingaat en de marktwaarde van onze teams aantast’. De Brit haalt daarbij ook nog een punt aan met oog op de toekomst van zowel de teams als de sport: “Force India, Sauber en Lotus willen – net als de grote teams – verder gaan als constructeurs, en in tegenstelling tot de fabrieksteams is onze toekomst aan de Formule 1 verbonden en kunnen wij niet van de ene op de andere dag besluiten te stoppen.”

“De huidige problematiek is daarbij puur financieel en kan alleen door financiële maatregelen worden opgelost. In het algemeen belang willen wij dan ook in Abu Dhabi met u en de andere belanghebbenden spreken over een eerlijkere verdeling van de FOM-gelden waar we allemaal vrede mee kunnen hebben”, aldus Fernley’s oproep aan Ecclestone en, in het verlengde daarvan, de grote teams.