Zak Brown, de nieuwe uitvoerend directeur van McLaren, denkt dat het ‘ecosysteem’ van de Formule 1 veranderd moet worden om de sport voor iedereen betaalbaar te houden.

Brown heeft het dan, in gesprek met de Financial Times, over de teams, fans en raceorganisatoren. Volgens de Amerikaan is de sport voor veel van hen te duur geworden.

“In de Formule 1 zie je vooraan de grid dat alles perfect is voor de teams daar en dat zij het goed hebben. Maar als je verder naar achter loopt, zie je daar de kleine teams met grote financiële problemen.”

“Daarnaast heb je te maken met circuits die geen races meer kunnen organiseren, omdat ze dit – ondanks dat het goedlopende evenementen zijn – toch niet meer kunnen betalen.”

“Daarbij zie je dan helaas ook dat sommige fans niet meer in staat zijn Grands Prix te bezoeken, omdat de circuits de kaartjes tegenwoordig zo duur moeten maken”, somt Brown op.

“We moeten daarom een nieuwe balans vinden voor het financiële ecosysteem van de Formule 1, zodat het voor iedereen die er deel van uitmaakt ook in financieel opzicht werkt.”

Brown, die voor hij naar McLaren ging werd genoemd voor een topfunctie bij de nieuwe Formule 1-eigenaar Liberty Media, wil ook als McLaren-topman echter zijn zegje doen van binnen de sport.

De Amerikaan denkt bijvoorbeeld dat de Formule 1 verder kan groeien qua digitale media, een voorbeeld moet nemen aan de Super Bowl en de sport dichter bij de fans moet brengen.

Wat de financiële perikelen van de teams betreft heeft Liberty Media al aangegeven aan een budget cap te denken. Ferrari-president Sergio Marchionne heeft zich daar echter gelijk tegen uitgesproken.