Volgens de gewezen Formule 1-topman Bernie Ecclestone wil de nieuwe eigenaar Liberty Media de Formule 1 van een sterrenrestaurant in een hamburgertent veranderen. Aan culinaire vergelijkingen waagt de nieuw ceo Chase Carey zich niet, maar hij gaat de toko wel anders runnen.

Daar draait Carey niet omheen in een uitgebreid interview met de Britse krant The Times. “Onder Bernie was de sport, qua management, een one-man show. Zo heeft hij het in ieder geval tientallen jaren gerund”, zegt Carey over zijn voorganger, wiens aanpak niet die van hem of Liberty Media is: “Het mag duidelijk zijn dat wij het anders gaan doen.”

“We hebben het niet over een kleine verandering, maar compleet nieuwe wijze van zakendoen, met een bredere bijbehorende culturele omslag”, vertelt Carey. In zijn ogen is de Formule 1 wereldwijd een sport (en entertainmentproduct) waar veel potentie in zit: “Maar ik zou zeggen dat de sport, zeker de laatste vijf, zes jaar, niet op een manier gemanaged is om dat er volledig uit te halen.”

Samen met Ross Brawn en Sean Bratches vormt Carey het nieuwe bestuur van de Formule 1. Met z’n drieën volgen ze Ecclestone op.

Hamburgertent
Volgens Ecclestone wil Liberty Media ‘het tijdperk Bernie’ achter zich laten en vergeten. Zo stelt hij althans tegenover de Daily Mail, waarin hij ook het verschil in visie uitlegt: “We hebben de sport gerund als een vijfsterrenrestaurant, niet als hamburgertent.”

Ecclestone bedoelt daarmee dat exclusiviteit hoog in het vaandel stond onder zijn bewind. “Maar in de Amerikaanse racerij doen ze het anders, die willen dat iedereen door de paddock kan lopen, met de coureurs praten en in de auto’s zitten.”

“Misschien maakt deze aanpak alles wel toegankelijker en gaat de smaak erop vooruit”, oppert Ecclestone. Los van eventuele veranderingen voor het grote publiek vertelt Carey, die de Grands Prix meer als grote Super Bowl-events wil neerzetten, The Times echter dat hij alle Formule 1-politiek juist minder aan het publiek wil laten zien.

“Iedereen roept hier publiekelijk wat hij wil en onderhandelt in alle openheid. Dat doe ik liever niet. Ik ben er meer van het beslissingen maken en deals sluiten, en dan later uitleggen waarom.”

Carey, hier met Red Bulls Christian Horner, wil meer met de teams samenwerken.

Verdeel en heers
Carey wil daarbij een einde brengen aan de ‘verdeel en heers’-cultuur die volgens hem in de Formule 1 heerst. “Er is geen gedeelde visie, hoe kun je een sport dan laten groeien?”, vraagt hij zich hardop af. Het moet dus anders. “We willen meer met de teams, raceorganisatoren en andere partijen en partners samenwerken.”

Los van spannende races en strijd op de baan wil Carey een Formule 1 die gezond en voor iedereen rendabel is. Hij pleit dan ook voor een einde aan de financiële wedloop in de sport. “Als je alleen maar geld uitgeeft om andere teams te verslaan, maar niet om de sport te verbeteren, wordt de sport er ook niet beter op”, denkt Carey, die aankaart dat er in veel Amerikaanse sporten wél zoiets als ‘budgetdiscipline’ bestaat.

Een beladen term als budgetcap wil Carey daarbij niet gelijk in de mond nemen. “Al willen we wel echt iets aan de kosten doen. Daarbij is van alles denkbaar”, benadrukt hij.