De zondag in Singapore was geen goede dag voor het team van Caterham. Heikki Kovalainens strategie viel in het water door de safety car-situaties, terwijl de pech zich opstapelde voor Vitaly Petrov.

“Totdat de safety car de baan op kwam was het een goede race voor me, maar na de tweede neutralisatie begonnen mijn banden op te raken en moest ik dus nog een extra keer naar binnen”, verhaalt Kovalainen.

“Daarna was er niet genoeg tijd meer om nog terrein goed te maken, dus mijn race was daarna een gedane zaak”, moet de Fin erkennen. “Als er geen safety car-periodes waren geweest, hadden we ongetwijfeld hoger kunnen eindigen”, zo treurt de uiteindelijke nummer vijftien na.

Ook voor Petrov was het geen gelukkige race. “Hoewel ik nog wel een geweldige start had, waarbij ik twee of drie auto’s passeerde, moest ik vrij snel daarna ontwijkende actie ondernemen omdat iemand aan het slingeren was, en daarbij raakte ik Felipe Massa en beschadigde ik mijn voorvleugel.”

“Een bezoek naar de pits was de enige oplossing, maar mijn race was daarmee feitelijk al na één ronde verpest en voor die van Felipe gold natuurlijk hetzelfde. Ik heb hem overigens gelijk mijn excuses aangeboden, want we kunnen het goed met elkaar vinden, maar het blijft uiteraard jammer dat het zo liep, zeker aangezien de auto eigenlijk het hele weekend lang goed aanvoelde.”

Toen de safety car de baan op reed had Petrov nog even de hoop dat dit zijn race zou redden, maar het tegendeel bleek het geval, want de Rus liep tijdens de neutralisatie juist extra vertraging op doordat er bij zijn pitstop iets verkeerd ging met de wielmoer van zijn rechtervoorwiel. Petrov reed de race nog wel uit, maar eindigde als negentiende en laatste.

Wat extra pijnlijk is voor Caterham, is dat Timo Glock van het rivaliserende Marussia ondertussen naar een nette twaalfde plaats reed, waarmee dat team de tiende plaats bij de constructeurs heeft overgenomen. Reden voor teambaas Tony Fernandes om nog maar eens te benadrukken dat er nog flink geknokt moet worden in de slotfase van 2012: “We moeten harder dan ooit tevoren vechten in de resterende races.” Kovalainen beaamt dat: “We moeten flink aan de bak om meer uit de auto te halen, maar we geven niet op.”