Ondanks dat het bedrijf Caterham Sports Limited (CSL) door de rechter onder curatele is gesteld, is het Brits-Maleise Formule 1-team zelf niet in gevaar, zo meldt een bron binnen de renstal aan Autosport.

Als reden daarvoor wordt aangevoerd dat het raceteam wordt gerund door de in Maleisië geregistreerde firma 1Malaysia Racing Team (1MRT) – dat op hetzelfde adres gevestigd is als CSL en onder dezelfde overkoepelende organisatie valt, maar een op zichzelf staand bedrijf is. “Het Formule 1-team wordt niet geraakt door de onder curatelestelling van CSL”, weet de bron Autosport te vertellen.

Onder de constructie zoals die was voordat CSL onder curatele kwam te staan, trad het bedrijf op als leverancier van 1MRT. De curator zoekt naar een manier om die gang van zaken zo veel mogelijk in stand te houden. “In het belang van de schuldeisers van CSL zijn we in overleg met 1MRT om de bestaande leveringsafspraken te handhaven. We hebben hoopgevende gesprekken gevoerd met teambaas Manfredi Ravetto en de eigenaren van het team”, aldus de curator.

Kolles

Dat het financiële plaatje bij Caterham niet bepaald rooskleurig is, mag al langer geen geheim meer heten. Halverwege dit seizoen verdween eigenaar Tony Fernandes van het toneel, en ging de renstal over in de handen van een groep investeerders. Eigenlijk zou het team er in Silverstone al niet meer bij zijn, maar Colin Kolles, bekend van Midland F1, Spyker en HRT, werd aangetrokken om Caterham van de ondergang te redden.

De situatie is ernstig, vertelt Kolles aan Autosport. “Caterham is als een klinisch dode patiënt. Wij zijn de artsen die hem proberen te reanimeren. Er was eerst geen structuur, geen controle. De meeste mensen hier wisten niet hoe ze een klein team moesten runnen.” Volgens de Roemeen had Fernandes geen idee waar hij mee bezig was. “Dat kwam voor een groot deel doordat Fernandes zijn ego voorop stelde – zoals je dat vaak ziet in deze business – maar mij interesseert dat niet. Ik ben hier om het team te redden.”

Kolles verklapt ook het team zijn huidige fabriek in Leafield gaat verlaten. “De fabriek is totaal ongeschikt voor de Formule 1. Verkeerd gebouwd, te groot, te oud; gewoon niet goed.” Gelukkig is het gebouw nog in handen van Fernandes, zodat een verhuizing goed te realiseren valt, weet Kolles. “We blijven in Engeland, we weten alleen nog niet waar. Zodra de situatie van het team gestabiliseerd is, gaan we ernaar kijken.”