De nieuwe bestuursvoorzitter van de Formule 1 na de overname door Liberty Media, Chase Carey, voorspelt dat de sport groter dan ooit tevoren zal worden. “We willen de sport naar een nog hoger niveau tillen”, aldus de 62-jarige Amerikaan.

Nu de handtekeningen zijn gezet, zal hij zodra de overname officieel is afgerond de rol van bestuursvoorzitter van de Formula One Group bekleden. In deze rol zal hij samenwerken met de grote baas, Bernie Ecclestone.

“Ik sta te popelen om me aan te sluiten bij dit team en om alle mogelijkheden te benutten. Het is overduidelijk dat de Formule 1 een enorm succes is gebleken”, aldus Carey. “Dat is vooral de verdienste van Bernie Ecclestone, die dit bedrijf voor decennia heeft geleid. Ik kijk er naar uit om met hem samen te werken. We zijn het er allebei over eens dat er mogelijkheden liggen om deze sport nog groter te maken en naar een hoger niveau te tillen.”

Ervaring
Carey heeft een grote historie in de mediawereld en brengt daardoor de nodige kennis met zich mee. Hij staat onder andere bekend als de rechterhand van mediamagnaat Rupert Murdoch. Daarnaast zorgde hij er in de begin jaren 90 voor dat het Amerikaanse Fox zich ging focussen op diverse sporten, waarmee hij een solide basis legde voor wat nu bekend staat als Fox Sports. Meer recent was hij vice-voorzitter van 21st Century Fox.

“Welke mogelijkheden zien we? We zien de mogelijkheid om de sport te laten groeien ten voordele van de fans, teams, partners en onze aandeelhouders, door middel van meer promotie en marketing van de Formule 1 als sport en als merk”, aldus de Amerikaan.

“Zorgen voor een betere verspreiding van alle content – vooral digitaal – is iets waar we naar gaan kijken. Dat is vooralsnog slechts een klein percentage van de opbrengst. We willen de racekalender doorontwikkelen en meer commerciële samenwerkingsverbanden opstarten, inclusief sponsoring. Daarnaast willen we Liberty Media’s kennis over live-evenementen en het generen van digitale inkomsten volledig benutten.”

Weinig risico
Carey is tevens van mening dat de Formule 1 een bedrijfsmodel hanteert waar zeer weinig risico mee gemoeid is. Zo is de komende tien jaar al een contractuele omzet van 8,3 miljoen euro vastgelegd.

“We waren vooral geïnteresseerd in de Formule 1 doordat er op meerdere manieren omzet wordt gemaakt en door het gebruik van een bedrijfsmodel dat weinig risico met zich meebrengt. Er zijn drie gebieden waarop in de sport omzet wordt gegenereerd: de promotie van races, het uitzenden en adverteren van de sport, en sponsoring. Op alle drie de gebieden is veel groeipotentie.”

“De Formule 1 is één van de grootste spelers in de snelgroeiende markt van sportrechten. Er is een steeds groter wordende vraag van omroepen, adverteerders en sponsors die graag toegang willen tot het gigantische en internationale bestand van live publiek en aantrekkelijke demografie.”