Carey heeft een grote historie in de mediawereld en brengt daardoor de nodige kennis met zich mee. Hij staat onder andere bekend als de rechterhand van mediamagnaat Rupert Murdoch. Daarnaast zorgde hij er in de begin jaren 90 voor dat het Amerikaanse Fox zich ging focussen op diverse sporten, waarmee hij een solide basis legde voor wat nu bekend staat als Fox Sports. Meer recent was hij vice-voorzitter van 21st Century Fox. “Welke mogelijkheden zien we? We zien de mogelijkheid om de sport te laten groeien ten voordele van de fans, teams, partners en onze aandeelhouders, door middel van meer promotie en marketing van de Formule 1 als sport en als merk”, aldus de Amerikaan. “Zorgen voor een betere verspreiding van alle content – vooral digitaal – is iets waar we naar gaan kijken. Dat is vooralsnog slechts een klein percentage van de opbrengst. We willen de racekalender doorontwikkelen en meer commerciële samenwerkingsverbanden opstarten, inclusief sponsoring. Daarnaast willen we Liberty Media’s kennis over live-evenementen en het generen van digitale inkomsten volledig benutten.” Weinig risico
Carey is tevens van mening dat de Formule 1 een bedrijfsmodel hanteert waar zeer weinig risico mee gemoeid is. Zo is de komende tien jaar al een contractuele omzet van 8,3 miljoen euro vastgelegd. “We waren vooral geïnteresseerd in de Formule 1 doordat er op meerdere manieren omzet wordt gemaakt en door het gebruik van een bedrijfsmodel dat weinig risico met zich meebrengt. Er zijn drie gebieden waarop in de sport omzet wordt gegenereerd: de promotie van races, het uitzenden en adverteren van de sport, en sponsoring. Op alle drie de gebieden is veel groeipotentie.” “De Formule 1 is één van de grootste spelers in de snelgroeiende markt van sportrechten. Er is een steeds groter wordende vraag van omroepen, adverteerders en sponsors die graag toegang willen tot het gigantische en internationale bestand van live publiek en aantrekkelijke demografie.”