In Hongarije werd er traditioneel weinig ingehaald, maar de drie voorafgaande spektakelstukken onderstrepen dat de hedendaagse Formule 1 allerminst saai is. De gemene deler: old school circuits waar foutjes nog worden afgestraft.

Door: Ho-Pin Tung

Als je kijkt naar het seizoen tot dusver, valt op dat de spannendste races werden verreden op klassieke circuits. Dat heeft te maken met de lay-out van de banen en vooral wat zich naast het asfalt bevindt. Muren die dichterbij staan, grindbakken, oftewel factoren die ervoor zorgen dat het directe gevolgen heeft wanneer je een foutje maakt. Minder voorspelbare omstandigheden helpen om de spanning in de races te verhogen.

Ho-Pin Tung denkt dat old school circuits de sleutel tot een spectaculaire toekomst zijn.

Natuurlijk spelen daarbij ook externe factoren zoals het weer een rol, zoals in Duitsland. Maar de old school circuits liggen ook op locaties waar de kans op regen over het algemeen groter is, vergelijk Silverstone bijvoorbeeld met Bahrein of Abu Dhabi. Al zul je nu natuurlijk net zien dat het dit jaar in Abu Dhabi gaat regenen tijdens de race. Het ultieme dieptepunt van dit seizoen was de Grand Prix van Frankrijk. Een perfect voorbeeld van het verschil tussen verleden en heden. Paul Ricard is weliswaar ook een oude baan, maar het is dermate gemoderniseerd dat de glans eraf is. Evolutie kan ook een nadelig effect hebben.

Veel inhaalacties is niet per se mooie autosport

Dat zie je ook aan de ontwikkeling van de auto’s. Er wordt momenteel gesproken over de terugkeer van grondeffect. Dat was in de jaren zeventig en tachtig gemeengoed in de Formule 1. Het zorgt voor een gigantische bochtensnelheid vanwege de grip die uit de vloer wordt gehaald. Op een gegeven moment werden de auto’s zo snel dat het niet meer veilig was.

Gaan de vloer, diffuser en het ground effect vanaf 2021 weer een grotere rol spelen? Of blijft downforce afhankelijk van aero-aanhangsels?

De afgelopen twintig jaar zijn diffusers steeds kleiner geworden en wordt er alles aan gedaan om de aerodynamische grip uit de vloer te verminderen. Ter compensatie zie je daarom extreem gecompliceerde bargeboards en dergelijke. Dat zorgt voor veel turbulentie waardoor het lastig is om de auto voor je te volgen. Dat leent zich dus niet voor spectaculaire races. Dat beleid zou nu dus volledig kunnen worden omgegooid. Ik zou het heel positief vinden als het grondeffect terugkeert, want dan heb je minder last van die turbulentie.

In het WEC en de Formule E levert de vloer de meeste downforce en dat zorgt voor close racing. Als autoliefhebber wil je dat graag zien. Er hoeft ook niet elke ronde in elke bocht ingehaald te worden. Veel inhaalacties is niet per se mooie autosport. Zolang er maar één punt is waar het kan en de auto’s dicht op elkaar zitten. Dan kunnen coureurs zich onderscheiden met gewaagde, maar doordachte inhaalmanoeuvres.