Motorproducent Cosworth, dat er sinds de overstap van V8-motoren naar de nieuwe V6-krachtbronnen van dit jaar niet meer bij is, overweegt een terugkeer in de Formule 1. Dat bericht SpeedWeek.

Cosworth was in 2013 nog in de Formule 1 actief, maar koos er voor geen 1.6 liter V6-turbomotor te maken voor het nieuwe Formule 1-tijdperk dat inmiddels is ingegaan vanwege de kosten die aan de ontwikkeling verbonden waren.

Cosworth – van de jaren ’60 t/m ’90 met (financiële) steun van Ford nog enorm succesvol in de koningsklasse – zou echter wel eens sneller kunnen terugkeren dan verwacht, zo bericht SpeedWeek.

Volgens de publicatie is een terugkeer in de Formule 1 een optie voor de Britse firma nu het in januari van volgend jaar een nieuw ‘ontwikkelingscentrum’ betrekt, terwijl het – onder leiding van de nieuwe ceo Hal Reisiger – tevens een reorganisatie heeft doorgevoerd. Wellicht belangrijker dan dat is echter dat Bernie Ecclestone naar verluidt wil betalen voor de ontwikkeling van een Cosworth-V6.

SpeedWeek bericht namelijk dat Ecclestone graag een motorleverancier ‘achter de hand’ wil hebben om kleinere teams voor een (relatief) laag bedrag van motoren te voorzien, nu veel van de minder welvarende equipes worstelen met de hoge kosten die door de huidige motorfabrikanten Renault, Mercedes en Ferrari worden doorberekend voor de nieuwe V6-krachtbronnen.

Een andere reden voor Ecclestone om zich achter Cosworth te scharen, zou zijn dat hij niet in een situatie terecht wil komen waarin één van de huidige leveranciers de stekker uit haar motorprogramma trekt of dit terugschaalt, waarna teams zonder motoren komen te zitten.

Op de vraag of Cosworth al met een eigen V6 bezig is, wil de firma niet reageren, maar een woordvoerder van Cosworth vertelde afgelopen juni nog wel aan Autosport dat Cosworth in principe ‘klaar staat om verder te gaan met het programma voor een nieuwe generatie Formule 1-motor zodra er financiële garanties worden gegeven door een klantenteam of andere partij.”