De harde klapper van Sergio Pérez in de kwalificatie houdt de gemoederen in het rijdersveld bezig. Jenson Button, die een soortgelijke crash had in 2003, wil de veiligheid rond de chicane evalueren.

In de straten van Monaco zijn harde crashes doorgaans een zeldzaamheid omdat de snelheden niet bijzonder hoog liggen. Een punt zorgt echter al een aantal decennia voor blessures: de chicane bij het uitrijden van de tunnel.

Het is het punt waar de coureurs hun auto’s het hardst door de straten jagen. Elke crash lijkt bijna identiek aan de vorige te zijn. Een coureur komt wijd uit de tunnel, rijdt naar rechts om aan te remmen voor de chicane, waarop vervolgens de achterkant uitbreekt zodat de auto in de vangrail klapt en daardoor met hoge snelheid onbestuurbaar is.

Karl Wendlinger kon zijn crash in 1994 met moeite navertellen. Werd daarna ook nooit meer de oude. Negen jaar later, in 2003, vloog Jenson Button er op dezelfde manier ook hard af. Ook hij moest toen, net als Pérez, de race vervolgens missen.

Diezelfde Button wil kijken wat de coureurs kunnen doen om dit punt van het circuit in Monte Carlo veiliger te maken. “De auto’s zijn sinds de crash van Wendlinger al veel veiliger geworden. Na mijn ongeluk is de vangrail een stuk teruggezet”, zegt de coureur die in 2003 voor BAR-Honda reed.

“Er zijn een aantal gebieden, waarvan deze de belangrijkste is, waar wij het veiliger willen hebben, zodat we hier met plezier racen. Het is een listige bocht en een oplossing ligt niet voor de hand. Toch denk ik dat we verder moeten onderzoeken wat we daar met de uitloopstrook kunnen doen.”

“Op de entreekaartjes staat dat motorsport gevaarlijk is, maar je kunt altijd meer dan dat doen. We moeten zones op circuits blijven aanpassen, er over nadenken en het verbeteren voor de toekomst”, aldus Button, die al blij is dat de FIA na het ongeluk van Nico Rosberg in de ochtendtraining de drempels rond de chicane had verwijderd.

Volgens Button is ook de geblazen diffusor, in combinatie met een zo goed als lege brandstoftank, ook een reden voor de toename van het aantal ongelukken in de beruchte chicane. “Als je remt, voel je het al gebeuren”, meent de McLaren-coureur. “Om de een of andere reden breekt je achterkant daar heel makkelijk uit.”

“Dit jaar lijkt dat nog gemakkelijker te gaan vanwege de geblazen diffusor die op een grote hoeveelheid van de auto’s zitten. Als je achterkant uitbreekt ben je passagier in je eigen auto. Je knalt in de vangrails aan de rechterkant en kan niet meer remmen omdat twee van je banden zijn afgebroken.”

“Ik ben blij dat Charlie Whiting (technische afgevaardigde FIA, red.) de drempels al had weggehaald na het ongeluk van Nico. Anders had het slechter kunnen aflopen.”

Mark Webber is het roerend met Button eens, en wil meehelpen een oplossing voor de chicane te vinden. “Het is in Monaco altijd hobbelig als je remt en elk jaar zitten de auto’s aerodynamisch net iets anders in elkaar. Dit blijft een gebied waar we nader na moeten kijken om te kijken wat we kunnen verbeteren. Zeker na de ongelukken van Button en Wendlinger”, vindt Webber.

“Er ligt daar een hobbel. Als de achterkant van je auto niet optimaal is, heb je maar een kleine kans om de auto te corrigeren. Vitaly Petrov schoot al lijnrecht rechtdoor. We mogen ook van geluk spreken dat de heuvels aan de binnenkant van de chicane na de ochtendtraining waren verwijderd. Anders had Pérez een veel vervelender ongeluk gehad.”

“We moeten hier onze lering uit trekken en goed samen blijven werken met de FIA om de coureurs te helpen. Wij zijn immers de mensen die in die auto’s  springen. Het zou mooi zijn als wij ook ons steentje kunnen bijdragen.”

Nico Rosberg, die zoals gezegd in de ochtendtraining een soortgelijk ongeluk als Pérez had maar de bandenstapels op een haar na miste, wil dat het punt waar Pérez’ auto tot stilstand werd gebracht, verder naar achteren wordt verplaatst.

“Ik mocht van geluk spreken dat ik dat punt compleet miste. Die vangrail staat daar al heel lang en er zijn al veel dingen daar gebeurd”, aldus de Mercedes-coureur. “Misschien is dit het juiste moment om dit punt opnieuw in te richten. Dat ding kan makkelijk een meter of vijftig verder komen te staan.”

“Monaco is over het algemeen een gevaarlijk circuit. Je gaat erg snel en je komt soms los van de grond. Als je wil aanremmen kan dat soms nog niet vanwege de hobbels. Dat is mij wel een zorg natuurlijk.”