FORMULE 1-verslaggever Eelco den Boer houdt tijdens de Franse GP speciaal voor deze website een dagboek bij, waarin hij vanuit de paddock verhaalt over roddels, trends en het laatste nieuws.

Volle bak in het motorhome van Pirelli gisteren. Weliswaar waren de meeste aanwezigen, inclusief ondergetekende, er vooral voor de hapjes of om te schuilen voor de regen, maar er was ook een officiële bekendmaking. Pirelli gaat de banden leveren voor het Mitchelton-Scott team vanaf de aankomende Tour de France. Simon Yates, drievoudig etappewinnaar in de afgelopen Giro d’Italia, mocht alvast een oefenrondje rijden op Paul Ricard en de pole-award overhandigen aan Lewis Hamilton.

De ronde van Yates zag er niet heel voortvarend uit. De Brit wilde duidelijk geen risico’s nemen op het nog niet geheel opgedrooogde circuit. Toch zal hij ongetwijfeld aardig hebben doorgetrapt. Maar door de grote uitloopzones met duizelingwekkende kleurenpatronen komt de snelheid van de Formule 1-auto’s al niet optimaal over, laat staan bij een tweewieler die moederziel alleen op de baan is. Een briesje tegen op het lange rechte stuk Mistral, dat venijnig vals plat is, helpt dan ook niet. In tegenstelling tot voor de coureurs is de chicane voor een wielrenner dan een welkome onderbreking.

Zo heb ik het in ieder geval wel ervaren toen ik ’s avonds nog een rondje ging hardlopen. Onderweg was het tempo lastig in te schatten, maar achteraf bleek het aardig mee te vallen. Helaas ging het daarna minder vlot op de weg terug naar het hotel. Het is misschien een beetje flauw om weer over het verkeer te beginnen, maar het is echt een drama. En voor de betalende bezoekers is het nog vele malen erger. Natuurlijk moet de organisatie er weer even inkomen nadat Frankrijk lang ontbrak op de F1-kalender, maar zelfs in landen als Mexico en India was het beter geregeld. En het is niet alsof ze hier geen ervaring hebben met grote evenementen. Ik noem maar een Tour de France…

In plaats van een foto had ik beter de fiets kunnen nemen. Of geen auto maar een scooter huren.

Het dagboek van zaterdag lees je onder de foto.

Nieuwe kansen in oude haven met F1 Live Festival in Marseille

Liberty wil de Formule 1 graag meer naar steden en nieuwe doelgroepen brengen. Een van de manieren om te bereiken, is de organisatie van ‘F1 Live’ evenementen. Vorig jaar werd het groots aangepakt aan de vooravond van de Britse GP met een show in Londen. Dit jaar krijgt het navolging in onder meer Sjanghai en Marseille. Gaven in Londen nog alle Formule 1-coureurs, met uitzondering van Lewis Hamilton, acte de présence, zijn ze er in Marseille uiteraard allemaal niet bij. De tweede vrije training op het Circuit Paul Ricard is immers nog maar net voorbij.

De timing van het F1 Live Festival in Marseille, op vrijdagavond, lijkt een beetje merkwaardig. De fans zitten dan nog op de tribune, als ze die überhaupt al bereikt hebben door de verkeersinfarct rondom het circuit. En hoewel Marseille hemelsbreed niet ver weg is, ben je niet zomaar even terug in de stad. Zelfs zonder Grand Prix, en extra wegafsluitingen vanwege een evenement in het centrum, staat alles daar al vast.

Een uurtje voordat de demo’s moeten losbarsten is het angstvallig stil rond het parcours dat langs de Vieux-Port van Marseille is uitgezet. Op het festivalterrein waar een dj plaatjes draait, is het ook uitgestorven. Maar F1 Live mikt niet op de die-hard Formule 1-fans, die gaan toch al naar de races. Ze willen er juist nieuw publiek mee bereiken. En wanneer de motoren worden gestart, met eerst een parade van bijzondere Renaults, stromen de mensen vanaf de terrassen toch toe.

Zelfs volgens de schattingen van Bavaria City Racing zijn het geen half miljoen bezoekers, maar het is gezellig druk. En het voordeel is dat je je nog kunt verplaatsen en op meerdere punten de auto’s voorbij kunt zien komen. Dan moet je wel doorlopen, want erg lang duurt het spektakel niet. Maar het is genoeg om een diepe indruk achter te laten op de toeschouwers. Ongetwijfeld neemt een deel ervan volgend jaar de moeite om de echte Grand Prix te bezoeken. Mits het verkeer beter wordt geregeld.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."