
Foto: Peter van Egmond.
Wie niet nadenkt, wacht de snikhete wachtrij voor de poorten van de paddock
Vanochtend onderweg naar circuit stond ik vlak voor de eindbestemming ineens in een enorme file. Geen Verstappenfile zoals je ze op Spa ziet – Singapore’s ondergronde netwerk is zo goed dat je overdag aan de metro en korte stukjes met de benenwagen genoeg hebt – maar een ouderwetse wachtrij voor de ingang zoals je ze bij bekende pretparken ziet.
Van ongeluk was geen sprake, ik had gewoon niet nagedacht. Dom. Het was namelijk half twee, drie uur voor het begin van de eerste training. En laat de curfew (nachtklok – of moet dat hier dagklok zijn?) voor al het hardwerkende teampersoneel dat gelijk aan de slag moest nou nét drie uur voor het begin van de eerste training aflopen. Maar ja, met dat gekke nachtschema hier en een training die niet op het hele maar halve uur begint, had ik daar niet aan gedacht…
Dat was dus achteraan aansluiten, met het zachte geklingel van de entreepoortjes als iemand met zijn F1-pas incheckte aanvankelijk een op afstand nauwelijks hoorbaar signaal dat er schot in de zaak zat. Midden op de dag in het snikhete Singapore buiten staan wachten is geen pretje en dat geduld een schone zaak is vergeet je al snel al je baadt in het zweet, maar zoals een Deense collega alsnog koeltjes opmerkte: “We hebben het in elk geval niet koud.”
Eenmaal in het mediacentrum moest collega Peter van Egmond veelbetekenend grinniken toen ik hem over mijn onbedoeld hete begin van de dag vertelde. Want Peter had wél rekening gehouden met de nachtklok. “Ik kom liever niet te vroeg op m’n werk, maar ik probeer dit wel altijd te timen zodat ik net ervoor of erna binnen kom”, lachte de huisfotograaf van FORMULE 1. “Het liefst natuurlijk twee minuten van tevoren. Dat is het mooist, als je zo langs zo’n groep van honderd man loopt. Iedereen denkt ook altijd dat de Formule 1 zo gelikt en modern is, maar dit is een kant ervan die je alleen ziet als je er bent. Wachten alsof je voor de fabriekspoorten staat.”
Als ervaringsdeskundige met bijna 500 Grands Prix op zijn naam, kan Peter het weten. En ik weet nu in elk geval dat ik, met de derde training die zaterdag om zes uur lokale tijd begint, niet stipt om drie uur ‘s middags voor de ingang moet staan.
Het dagboek van donderdag lees je onder de foto.
Q&As, meet&greets en interviews in sneltreinvaart
Pierre Gasly is populair sinds van de zomer bekend werd dat hij in 2019 voor het grote Red Bull gaat racen. De agenda van de jonge Fransman staat sindsdien bol met interviews en zijn tijd is kostbaar – zo bleek, toepasselijk genoeg, ook maar weer tijdens een event van Toro Rosso’s horlogesponsor Casio.
Gasly moest woensdagavond als ‘gezicht’ van Red Bull en Toro Rosso opdraven bij de presentatie van een nieuw klokje van de Japanse horlogier, in het eclatante Conrad Centennial Hotel. Hij stond er nog wat afzijdig bij, met Toro Rosso-teambaas Franz Tost en Honda-topman Masashi Yamamoto die de horloges onthulden, maar werd daarna met enig aandringen door de ceremoniemeester als de ster in het midden gezet voor de Q&A en was gelijk op en top een professional.
Veruit de meeste vragen waren ook voor Gasly, die daarna nog een meet & greet moest doen en in sneltreintempo een reeks interviewtjes afratelen waar de tijd per vraag haast met een stopwatch werd gemeten als race tegen de klok. Druk, vond ook Gasly zelf toen we hem welgeteld 1 minuut 51 spraken: “Het leven van een Formule 1-coureur is niet alleen racen in het weekend. Je bent vrij druk, zeker in een land als Singapore. Casio houdt dit event hier vrij vaak, en het is dan gelijk vol gas beginnen op woensdag en met de media op donderdag.”
“Ik denk echter dat ik me er maar klaar voor moet maken, want met Red Bull zal het volgend jaar alleen maar drukker zijn!”, lachte Gasly. De verplichtingen, de druk, drukte en de werkuren met het team: het zijn zomaar wat van de vaak ongeziene dingen die toenemen als je van de middenmoot naar de top gaat. Wie Gasly woensdag aan het werk zag – vriendelijk, to the point en geestig – zal er niet aan twijfelen dat hij daar straks als Red Bull-coureur prima mee om kan gaan. Al zal hij dan waarschijnlijk een TAG Heuer om zijn pols dragen.