De boordradiofragmenten die je op de tv hoort zijn slechts het topje van de ijsberg. Alleen wat de coureur aan het team vertelt, of vice versa, is te horen via de wereldwijde uitzending. Deze kanalen zijn beschikbaar voor de rivaliserende teams en zelfs fans. Achter die korte, maar soms krachtige kreten, zit een heel web aan boordradioverkeer: ”Het is de hel.”

Teammanager Graham Watson van Toro Rosso geeft een uniek inkijkje in de wereld van het radioverkeer in de Formule 1. Als hij de mogelijkheid had om ons naar het radioverkeer tijdens het raceweekend te laten luisteren, had hij dat gedaan. ”Ik zou je laten luisteren naar slechts één sessie. Je hersenen zullen exploderen. Je zou dan denken ‘dit is de hel’, ‘wat een onzin’ en ‘hoe kunnen ze zo werken?’ Maar dit is de enige manier”, zegt Watson. Hieronder volgen in het kort drie weetjes over deze ‘hel’ genaamd boordradioverkeer.

Batterij aan mensen
Op allerlei manieren zijn er meer dan vijftig mensen betrokken bij de communicatie op het circuit. Nog een dozijn Toro Rosso-medewerkers neemt deel aan het proces vanuit de ‘mission control’ in de basis in Faenza, terwijl een leger van engineers in Sakura, de fabriek van Honda, waarvan er ook één betrokken is bij de communicatie, de prestaties van de Honda-motor in de gaten houdt. ”Plotseling valt dan iemand uit de fabriek binnen die zegt: ‘Oh, de remmen zijn heet, vertel de coureur dat hij die moet afkoelen’. Dat gebeurt allemaal op één moment”, zegt Watson.

Foto: Motorsport Images


Focussen en de rest negeren

Degenen die op de pitmuur zitten, zijn aangesloten op de meeste kanalen omdat zij degenen zijn die de verantwoordelijkheid hebben over belangrijke beslissingen. Dit zijn de race-engineers van de coureurs, de technisch directeur, de strategie-engineer, de teambaas en de teammanager. ”Je komt in een situatie terecht waarin constant iemand in je oren praat”, zegt Watson. ”Je moet echt focussen om het stukje te pakken waar je naar wil luisteren, en de rest proberen te negeren. Natuurlijk heb je de mogelijkheid om kanalen te dempen”, aldus de teammanager van Toro Rosso.

Geen beslissingen van monteurs
De enige teamleden die niet zijn verbonden met intercomkanalen, zijn degenen die daadwerkelijk iets doen behalve praten: coureurs en monteurs. De laatste groep ontvangt berichten van de teammanager, hoofdmonteur en de nummer één monteur van elke kant van de garage. ”Wanneer de race-engineer met de coureur praat, horen ze dat niet”, zegt Watson over de monteurs. Zoals hij uitlegt is daar een goede reden voor: ”We willen niet dat ze zelf beslissingen nemen.”

In de nieuwste editie van FORMULE 1 lees je nog veel meer over het boordradioverkeer, kom je te weten waarom het vergeleken wordt met luchtverkeersleiding en waarom de communicatie bij de pitstop van cruciaal belang is. Editie 13 ligt nu in de winkel!