Bernie Ecclestone heeft uitgelegd wat hij precies voor ogen heeft met de introductie van klantenauto’s, wat één van de kostenbesparende plannen is waar de F1 Strategy Group over nadenkt.

Tijdens de Strategy Group-vergadering waarin werd besloten het bijtanken onder voorbehoud terug te brengen, verder te gaan met de huidige V6-krachtbronnen en het visueel aantrekkelijker maken van de bolides, is ook over de introductie van klantenauto’s gesproken. Klantenauto’s zijn echter een beladen onderwerp binnen de Formule 1. Veel teams – alsook fans – zijn namelijk van mening dat de sport zijn bestaansrecht verleent aan de aanwezigheid van constructeurs die allemaal hun eigen auto’s ontwerpen en construeren, ondanks dat klantenauto’s tot begin jaren 80 waren toegestaan.

Ten overstaan van Autosport maakt Ecclestone echter duidelijk dat hij een terugkeer van klantenauto’s als enige oplossing ziet voor de geldproblemen van kleinere teams zoals Sauber, Manor, Force India en Lotus, terwijl er volgens de Brit nog meer voordelen aan kleven.

“Ik probeer al jaren om dit er doorheen te krijgen”, vertelt hij. “We willen de kleine teams allemaal hetzelfde chassis en dezelfde motor aanbieden. Ze mogen die auto’s vervolgens runnen hoe ze willen, precies zoals ze nu doen, maar er verder niks aan doorontwikkelen of aanpassen.” De suggestie dat dit zorgt voor een Formule 1 die uit twee verschillende klassen bestaat – constructeurs en klantenteams – is volgens Ecclestone irrelevant: “Dat is nu toch ook al het geval, of niet dan?”

Ecclestone geeft Autosport verder te verstaan dat hij bereid is als tussenpersoon op te treden. Hij zou dan de deals sluiten met de partij die het chassis maakt en met de motorleverancier, waarop teams voor zo’n 15 miljoen dollar (13.5 miljoen euro) klantenauto’s bij hem kunnen kopen. “En als het meer kost dan dat, betalen wij het verschil. Kost het minder, dan is dat gunstig voor ons”, aldus Ecclestone, die denkt dat een bijkomend pluspunt is dat de kleinere teams als ze goedkopere klantenauto’s inzetten niet langer afhankelijk hoeven te zijn van pay drivers.

Inkomsten
Kleinere teams als Sauber en Force India hebben zich eerder skeptisch opgesteld ten overstaan van een rentree van klantenauto’s, want zij zijn bang dat ze – als ze niet langer officieel als constructeur actief zijn – niet meer in aanmerking komen voor prijzengeld en andere uitbetalingen.

Volgens Auto, Motor und Sport zou Ecclestone deze renstallen echter hebben toegezegd dat iedereen die de klantenauto-route gaat per jaar een subsidie van 45 miljoen euro krijgt, ongeacht op welke plek in het WK het team in kwestie eindigt. Auto, Motor und Sport bericht verder dat de tegenstanders van klantenauto’s hebben aangegeven dat 45 miljoen euro niet genoeg is, maar daar wil Ecclestone niets van weten. Volgens hem zijn de kleinere formaties – ook als ze met klantenauto’s rijden – nog altijd prima in staat zelf sponsoren aan te trekken.