Bernie Ecclestone wil de komst van de V6-turbomotor niet vanwege de hoge kosten, maar vanwege het geluid dat de nieuwe krachtbron produceert uitstellen. Hij hoopt stiekem zelfs op afstel.

De komst van de turbomotor staat nu gepland voor 2014, waar dat eerst al 2013 was. Ecclestone wil FIA-president Jean Todt overhalen de komst van de nieuwe motor nóg verder uit te stellen. Terwijl de Formule 1 al sinds 2006 met de huidige krachtbronnen rijdt, die niet mogen worden doorontwikkeld.

Dat heeft een financiële oorsprong. Het uitstellen van de nieuwe motor niet. “Ik heb de nieuwe én oude motor aan het werk gehoord op de testbank in Maranello”, aldus Ecclestone tegenover the Hindustan Times. “Zelfs Luca di Montezemolo zei dat het vreselijk klonk. Hij vond het maar niets.”

Aanvankelijk wilde de FIA met een viercilinder turbomotor komen. Hier gingen Ecclestone en de teams niet mee akkoord. Met de nieuwe 1.6 liter V6 wil de FIA dat de F1 weer meer de proeftuin wordt voor de ontwikkeling van straatwagens.

Ecclestone verwacht dat de autosportfederatie zich bedenkt. “Todt lost het wel op. Luca wil de introductie ook een jaar of twee, drie uitstellen. Dat is het verstandigste. We moeten met de huidige motor blijven rijden. Dat kost maar dertig procent van de ontwikkeling van de nieuwe motor.”

Volgens Ron Walker, de organisator van de Australische GP, delen alle circuits de mening van Ecclestone. “Wij zouden het niets vinden als de introductie van deze motor doorgang vindt omdat er geen garantie wordt afgegeven dat het geluid hetzelfde blijft. De circuits steunen Bernie in zijn gevecht om de huidige motor te houden. Het bespaart enorm veel kosten.”

Di Montezemolo zei begin deze maand nog dat Ferrari vertrekt uit de F1 als het geen technologische uitdaging meer is. Dat het nu vanwege de klank van een motor, een vernieuwing wil tegengaan, lijkt daar weer haaks op te staan.