Bernie Ecclestone wil proberen de terugkeer van de V8-motoren er door te duwen. Dat vertelt de Engelsman, die geen fan is van de huidige hybride V6-turbokrachtbronnen, aan The Independent.

In gesprek met de Engelse krant hamert Ecclestone er wederom op dat de huidige V6-motoren te complex zijn en deze ervoor hebben gezorgd dat de competitiviteit van een team in te grote mate afhankelijk is van met welke motor het rijdt. Ook ziet Ecclestone de V6-motoren als symptoom van de te technische Formule 1, die veel fans toch niet snappen, waarin coureurs slechts een bijrol spelen en alles ook veel te klinisch en voorspelbaar is geworden.

“Ik vind dan ook dat we de V8-motoren gewoon terug moeten brengen”, verklaart Ecclestone, die dit wil doen zonder de teams – waaronder de belangrijke motorleveranciers met fabrieksteams Mercedes en Ferrari – inspraak te geven: “We moeten het er gewoon door duwen. Als er teams zijn die er moeite mee hebben, stappen ze maar naar de rechter.”

“We moeten de V8-motoren hoe dan ook volgend jaar terug hebben”, vervolgt Ecclestone, volgens wie deze krachtbronnen ‘in zeer korte tijd te construeren zijn’. “Dus er is geen reden om het niet te doen”, meent de Brit, van wie al eerder is gezegd dat hij de V8-motoren graag zou willen terugbrengen om in één klap het motorprobleem van Red Bull op te lossen en de macht van Ferrari en Mercedes in te perken.

In een duo-interview met voormalig FIA-president Max Mosley voor ZDF zinspeelde Ecclestone er al op dat hij vindt dat de motorfabrikanten te veel macht hebben, wat aansluit bij zijn eerdere oproep in gesprek met Sky Sports om een onafhankelijke motorleverancier terug te lokken naar de sport. “We hebben behoefte aan Cosworth, of een soortgelijk bedrijf. Dan kan iedereen die een team heeft gewoon een motor krijgen”, verklaarde hij.

“We zitten nu in een situatie waarin Ferrari en Mercedes – als ze daartoe zouden beslissen – ervoor kunnen zorgen dat vrijwel de hele grid zonder motoren komt te zitten”, stelt hij in The Independent. “Dat is precies waarom we er weer een onafhankelijke leverancier bij moeten hebben.”

Een bijkomend voordeel, voor Ecclestone, zou zijn dat kleinere teams goedkoper aan motoren kunnen komen als zich een fabrikant meldt die goedkope V8-motoren wil produceren. Dat zou betekenen dat deze renstallen in financieel opzicht meer ruimte krijgen en pogingen van teams als Sauber en Force India om uitbetalingen uit de sport eerlijk te verdelen, getemperd kunnen worden. Met de terugkeer van de V8, zou verder ook het lawaai terugkeren.