Hoeveel miljoenen het talentenprogramma jaarlijks kost, verzwijgt Red Bull. Het is in elk geval zo veel dat het regime onder leiding van autosportadviseur Helmut Marko geen genade kent, zoals Daniil Kvyat onlangs ondervond. “Je bent zo over je houdbaarheidsdatum heen.”

Het kan verkeren. Halverwege 2015 noemde Helmut Marko coureur Daniil Kvyat in een Red Bull-huisorgaan nog de meest talentvolle coureur van het opleidingsprogramma na viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel. De Rus stond in Marko’s top vijf vóór Max Verstappen, die net de Formule 1 was binnengekomen bij Toro Rosso. Kvyat had, zo constateerde de 73-jarige Oostenrijkse talentscout, het complete pakket. Nog geen twaalf maanden na die lofzang is Kvyat tot zijn verbazing gedegradeerd van de vedette naar het talententeam. En niet vanwege de twee aanrijdingen die hij in zijn thuisrace, vorige maand in Sotsji, met Vettel veroorzaakte. Volgens Marko had Kvyat zichzelf ‘te veel druk opgelegd’. Zijn rondetijden bleven al enige races achter bij die van teamgenoot Daniel Ricciardo. Daarnaast, zo vertelde Marko, waren de spanningen tussen Verstappen en teamgenoot Carlos Sainz te hoog opgelopen. Marko had het besluit Kvyat in te ruilen ten faveure van zijn Nederlandse oogappel naar verluidt al na de tweede Grand Prix in Bahrein genomen. En zijn wil is wet. Wie niet levert in Red Bulls kostbare prestatiefabriek, schrijft zijn eigen doodvonnis. Het is do or die, in figuurlijke zin, welteverstaan. Kvyat zat zijn favoriete serie Game of Thrones te kijken toen Marko hem telefonisch de onheilstijding bracht. Verstappen kreeg de promotie in hoogsteigen persoon meegedeeld.

Daniil Kyvat in betere tijden, terwijl hij handtekeningen uitdeelt in thuisland Rusland.

Daniil Kyvat in betere tijden, terwijl hij handtekeningen uitdeelt in thuisland Rusland.

Big spender
Anno 2016 is Red Bull de grootste investeerder in jong talent. Met afstand zelfs, zegt Frits van Amersfoort. Het geeft er volgens hem jaarlijks tientallen miljoenen aan uit. “De leegte die de sigarettenfabrikanten als sponsor hebben achtergelaten, heeft Red Bull zo’n beetje alleen opgevuld”, stelt de Nederlander, die met zijn raceteam zowel Jos als Max Verstappen op het pad naar de Formule 1 gidste. “En omdat het eigenlijk de enige echte grote sponsor voor jong talent is, kan Red Bull zich veel permitteren. Ze zoeken namelijk niet zomaar een talent, maar het beste van het beste. De lat ligt heel hoog. Dat is ook wel te begrijpen.” Want wie betaalt, bepaalt. David Coulthard begrijpt dan ook weinig van alle commotie over het besluit om Kvyat te degraderen. De Schot, zelf vier jaar coureur bij het team, verdedigt zijn oude werkgever. “Red Bulls zoektocht naar talent heeft tot twee teams geleid. Mercedes en Ferrari zouden dat ook kunnen doen, maar doen het niet. Daarom ben ik verrast als mensen zeggen: ‘Dit is niet netjes.’ Daniil is vanuit de GP3 naar de Formule 1 gebracht. Red Bull is niet onaardig voor hem geweest; de beslissing is genomen op basis van een analyse van hem en de andere coureurs, niet vanwege één weekeinde.”

Meer dan fair
Dat Kvyats prille Formule 1-loopbaan er met een beetje pech na dit seizoen alweer op zit, is van secundair belang. Wie zich als coureur aan Red Bull overgeeft, weet wat de consequenties kunnen zijn. “Dit is Formule 1”, countert Franz Tost, teambaas van Toro Rosso. “Ik vind dat Red Bull altijd meer dan fair is voor zijn rijders. Ook voor Kvyat, ja. Coureurs in het opleidingsprogramma krijgen fantastische mogelijkheden en ze krijgen alle ingrediënten aangereikt om te laten zien waartoe ze in staat zijn.”

Dit is een voorproefje uit het magazine. Meer lezen? Formule 1 editie 8/9 ligt nu in de winkel of bestel hem online!