De spreekwoordelijke schop staat in de grond: het eerste (voorbereidende) werk aan het circuit van Zandvoort is begonnen, met lichte graafwerkzaamheden om de grond klaar te maken voor de eerste tijdelijke tribune. Toch zal het niet gemakkelijk worden, aangezien een aantal natuurorganisaties naar de rechter stapt vanwege de verbouwingen.

Door André Venema en Daan de Geus

Je ontkomt er niet aan op Circuit Zandvoort: het is aftellen naar de zogenaamde Dutch GP, met overal rondom al aankledingen voor de terugkeer van de Nederlandse Grote Prijs in 2020.

Voorzichtig begint ook het werk, met de eerste graafmachine die al rondrijdt tussen de duinen. Het eerste werk dat wordt gedaan is het nivelleren van een deel van het duingebied op het binnenterrein van het circuit om daar op termijn een van de tijdelijke tribunes te plaatsen, zo heeft FORMULE 1 geleerd.

Een frappant detail: voor het echt grote werk kan beginnen, moet het circuit eerst aan enige ‘milieu-inrichting’ doen. Zo wordt momenteel (geen grap) onder meer een pad aangelegd voor de duinhagedis die in de duinen op en om circuit woont.

Dat er aan dat pad gewerkt wordt is hard nodig, want een aantal natuurorganisaties stapt naar de rechter vanwege de verbouwingen. Stichting Duinbehoud en andere natuurorganisaties gaan in een kort geding een verbod eisen op de werkzaamheden rondom Zandvoort, zo meldt het Haarlems Dagblad.

Lees ook: Zandvoort passeert F1’s huisarchitect Tilke ten faveure van Dromo Circuit Design

Op plekken in de duinen waar tribunes en wandelpaden voor publiek zijn gepland, moeten eerst de beschermde rugstreeppad en zandhagedis gemigreerd worden naar een deel van het binnenterrein van het circuit. Foto: Andreas Terlaak

Met de eerste graafmachine aan het werk op het circuit, is het werk zo officieus begonnen. “Als er al een graafmachine rondrijdt, zal die tweede nooit ver weg zijn”, grapt Jan Lammers, sportief directeur van de Grand Prix.

Volgens Lammers is het niet zo dat er tientallen tonnen aan apparatuur of materiaal onderweg zijn en er ‘ineens op een dag allemaal shovels voor de deur staan’. Het bouwproces zal volgens hem, zeker in het begin, een geleidelijk traject zijn. De verwachting is dat het grote werk – ook aan de baan zelf – vanaf begin november aanvangt.

Lees ook: Lammers: ‘Zandvoort verwacht geen grote verrassingen in aanloop naar GP’