Marcus Ericsson gokte tijdens de Grand Prix van China op een afwijkende bandenstrategie. Het leverde de Sauber-coureur niets op: de zestiende plaats was uiteindelijk zijn deel.

Nadat de safety car naar buiten was gekomen, besloot Sauber Ericsson op een afwijkende strategie te zetten. “We namen een gok, en kozen ervoor de rest van de race op twee setjes mediums te rijden.” Helaas voor de Zweed viel het tempo dat hij op de witgewangde Pirelli’s kon rijden tegen. “Maar als je in onze schoenen staat, moet je soms gewoon eens wat anders proberen.”

Toch is Ericsson niet ontevreden. “Het was een degelijke race. Mijn start en eerste ronde waren goed. Ik heb verder ook geen fouten gemaakt. Dus wat het rijden betreft ging het prima, maar we moeten de auto nog wel wat sneller maken.”

Nasr worstelt

Felipe Nasr kon niet profiteren van de safety car-fase, want hij was juist een van de aanstichters ervan. In de eerste bocht botste hij met Lewis Hamilton, wat de Braziliaan op een kapotte voorvleugel en een lekke band kwam te staan. “Daar verloor ik veel tijd mee”, zegt Nasr, “en die kon ik later in de race niet meer terug winnen.”

Ook Nasr vindt dat Sauber nog veel werk te doen heeft. “We moeten nog veel aan de auto sleutelen om meer snelheid te vinden”, aldus de coureur. Nasr heeft last van ‘dezelfde problemen als in de afgelopen races’. “Maar ik heb er vertrouwen in dat het team de auto sneller kan maken”, aldus de coureur.