*

Esports: Mercedes is ook virtueel dominant en pakt beide titels

Nino Stuivenberg

Nino Stuivenberg

18 november 2018 10:40

Esports: Mercedes is ook virtueel dominant en pakt beide titels

Mercedes is de laatste jaren behoorlijk dominant in de Formule 1. Bij het officiële esports-kampioenschap van de Formule 1, waar alle auto’s gelijk aan elkaar zijn, zien we hetzelfde patroon: Mercedes werd daar dit weekend kampioen bij de teams en de coureurs.

In F1-esports nemen coureurs van negen Formule 1-teams (ieder team doet mee behalve Ferrari) het virtueel tegen elkaar op. Het seizoen telt tien races, waarvan de laatste vier dit weekend verreden werden. Mercedes-coureur Brendon Leigh werd daarbij kampioen en behaalde zo zijn tweede esports-titel; hij was in 2017 namelijk ook al de beste. Mercedes haalde bovendien de titel binnen bij de teams.

Bono Huis scoorde zijn eerste podium in de slotrace. © McLaren.

Mercedes was het hele seizoen een klasse apart in het esports-kampioenschap. Leigh won maar liefst zes van de tien races, terwijl zijn teamgenoot Daniel Bereznay ook twee overwinningen behaalde. Leigh is dan ook kampioen met 216 punten, Bereznay tweede met 166 punten. Op plek drie volgt Frederik Rasmussen (Toro Rosso) met 127 punten. Bij de teams behaalde Mercedes 382 punten, aanzienlijk meer dan Toro Rosso (210 punten) en Sauber (119 punten) die tweede en derde werden.

Nederlanders laten zich zien in slotrace
De twee Nederlanders in het esports-kampioenschap, Allert van der Wal en Bono Huis, lieten zich in het slotweekend goed zien. Huis scoorde bij de race in Abu Dhabi zijn eerste podium van het jaar: hij werd tweede. De Limburger sluit het kampioenschap daarmee af op de zesde positie met 62 punten. Zijn team McLaren eindigt als vierde bij de teams.

Lees ook: F1-eSports van start met twee Nederlanders: ‘We zijn klaar voor het grote podium’

Van der Wal, coureur bij Sauber, behaalde met een zesde positie in de slotrace ook zijn beste resultaat van het seizoen. Hij reed vier van de tien races dit jaar en scoorde daarin 22 punten. In het kampioenschap eindigt hij als zestiende. Zijn voornaamste doel in het slotweekend was het veiligstellen van Saubers derde plek bij de teams, en dat lukte.

Lees meer over

eSports