In de rubriek ‘Even vragen aan…’ bellen we met onze verslaggever ter plekke om bij te praten over de Grand prix van Singapore. Vanuit Singapore hebben we Daan de Geus aan de lijn over de kansen van Max Verstappen, de conceptauto’s voor 2021 en de stoelendans die zijn climax nadert. “Red Bull doet hier niet mee om de pole en de overwinning.”

Daan, beide Red Bulls deden het in de eerste twee vrije trainingen heel aardig. Dat zegt alleen niet zo veel.
“Het is zoals Max Verstappen al vaker heeft verklaard: in de vrije trainingen gaan de Red Bulls best goed, maar als Ferrari en Mercedes in de kwalificatie de motor opendraaien staat Red Bull op achterstand. Red Bull gaat in Singapore niet om de pole meedoen en ook niet om de overwinning. Ik ben wel benieuwd of Mercedes het Ferrari lastig kan gaan maken, omdat dit een circuit is waar Mercedes normaal gesproken niet zo lekker gaat.”

Kimi Räikkönen, de snelste man in VT2, lijkt zijn topvorm uit Monza te hebben meegenomen.
“Op de donderdag voor de Italiaanse GP hoorde hij van teambaas Maurizio Arrivabene dat zijn contract niet zou worden verlengd. Dat heeft Räikkönen volgens mij wel getriggerd. Hij wil in de laatste races daar nog even zijn beste kant laten zien: ‘voor mijzelf en niet voor jullie’, althans zo komt het over. Räikkönen zat donderdag in de persconferentie en lijkt om het zo te zeggen redelijk vrijgevochten.”

Zijn vertrek naar Sauber zorgt daar weer voor hoofdbrekens.
“Het was aanvankelijk de bedoeling dat Antonio Giovinazzi (lid van Ferrari’s talentenprogramma, red) de plek van Charles Leclerc zou overnemen. De vraag is nu of Sauber Marcus Ericsson, die de steun heeft van de Zweedse eigenaars van het team, gaat opofferen voor Giovinazzi. Die jongen zit nu toch weer in de wachtkamer. Als Giovinazzi naar Sauber gaat en Daniil Kvyat weer naar Toro Rosso, zoals wordt verwacht, heeft Ferrari wel een probleempje. Want deze twee jongens schijnen vrij goed te zijn in het simulatorwerk dat ze voor Ferrari doen. Een vertrek van die twee coureurs vang je niet een, twee, drie op.”

Ross Brawn, namens rechtenhouder Liberty verantwoordelijk voor technische zaken, heeft in Singapore een conceptauto voor 2021 gepresenteerd. Hoe is daar in de paddock op gereageerd?
“Met gemengde gevoelens. De auto lijkt, vind ik, op een mix van een Indycar en een nieuwe Formule E-auto. Ingenieurs bij Ferrari vonden het niks, zei Arrivabene. De conceptauto lijkt volgens hun op een oude ChampCar. Maar goed, het is een concept. Begin volgend jaar zal het definitieve concept er toch moeten liggen. En daar hangt het nodige vanaf. Kijk, de motoren gaan niet veranderen. Om de sport een impuls te geven en de inhaalmogelijkheden te vergroten, moet dat toch van het autoconcept komen. Alle hotshots van Liberty zijn in Singapore aanwezig: ik denk dat er achter de schermen flink doorgepakt zal worden.”

Tot slot: de kansen voor Stoffel Vandoorne om volgend jaar nog Formule 1 te rijden zijn verkeken.
“Hij heeft zelf toegegeven dat hij zichzelf niet als favoriet beschouwt voor een van de stoeltjes die nog vrij zijn. Ik geloof ook niet dat hij echt verbaasd was dat McLaren met hem stopt. Vandoorne hoorde het nieuws via een telefoontje, heeft aanvankelijk geen uitleg gekregen. Aan de andere kant: hij heeft in z’n twee jaar bij McLaren ook weinig laten zien of uitschieters gehad. En niets ten nadele van Vandoorne: de kans dat Esteban Ocon buiten de boot gaat vallen is nog wranger. Die heeft wel iets meer laten zien. Toto Wolff is daarover heel boos geworden (Ocon is een coureur uit Mercedes’ opleidingsprogramma, red), maar hij verplaatst het probleem zo alleen maar. Als Mercedes Ocon echt zo goed en zo’n groot talent vindt, hadden ze hem daar gewoon in de auto moeten zetten in plaats van het contract met Valtteri Bottas te verlengen.”