In de rubriek Even vragen aan… bellen we met onze verslaggever ter plaatse om bij te praten over hoe het Grand Prix-weekend verloopt. Vanuit São Paulo hebben we Daan de Geus aan de lijn over de vrijdag van Max Verstappen, het gevecht vooraan tussen Mercedes en Ferrari en de geruchten rond het laatste stoeltje bij Williams. “Ocon is niet meer in beeld, het gaat nog tussen Sirotkin en Kubica.”

Daan, Mercedes sloot de tweede training gisteren af met een 1-2, maar Vettel zat daar vlak achter. Wie is er favoriet dit weekend?
“Het gevecht tussen Mercedes en Ferrari is zeker nog niet beslist. Je hebt een lang recht stuk hier en een aantal bochten waarna tractie nodig is: dat speelt het extra beetje motorvermogen van Ferrari in de kaart. Aan de andere kant: als Bottas net iets sneller is in de training, dan weet je gewoon dat Hamilton er in de kwalificatie nog wel wat vanaf rijdt. Nu de titel binnen is, is bij hem de druk eraf – al zag je vorige jaren dat hij dan wat gas terugnam. Het is in ieder geval zeker niet zo dat de Mercedessen hier makkelijk weg gaan rijden. Ze hebben het de laatste weken in races best lastig gehad en het lek is daar nog niet helemaal boven, vreesde Hamilton al.”

Volgens Verstappen is een vijfde plek dit weekend het maximaal haalbare.

Dan Red Bull. Max Verstappen was de snelste in de eerste training, maar had een probleem in de tweede. Wat was er aan de hand, en is dit een nadeel voor zijn raceweekend?
“Hij kampte met een olielek, maar ik denk niet dat het een nadeel is dat hij iets minder gereden heeft. Je ziet bij hem vaak: als hij ‘koud’ in de auto stapt, is hij meteen weer op tempo. Vrijdagochtend was hij snel, maar het is pas vrijdag en dat biedt absoluut geen garanties, zoals we al vaker gezien hebben dit seizoen. Verstappen was zelf best stellig: in de race wordt het waarschijnlijk vijfde of zesde. Het is niet zeldzaam dat ze zichzelf verrassen met een goed tempo in de race, maar een achterstand van 0,3 seconde – zoals in VT2 – op een baan van 1:09 minuut is normaal gesproken te groot.”

Hij zal moeten hopen op regen. Is daar kans op dit weekend?
“Volgens de voorspellingen zou vandaag, zaterdag, de mindere dag van het weekend moeten worden. Er is wat kans op regen, maar die valt bijna altijd pas later op de middag of aan het begin van de avond. Op donderdag was dat zo en op vrijdag ook: toen begon het net na de tweede training te druppelen. Zondag zal het in ieder geval een stuk warmer worden met 26 graden.”

Robert Kubica, één van de kanshebbers op het Williams-zitje.

Er zijn dit weekend wat geruchten dat Robert Kubica een aanbod van Williams heeft voor 2019. Heb jij daar meer van gehoord?
“Toevallig heb ik hierover in de paddock gesproken met een collega die goed ingevoerd is. Hij vertelde me dat het tweede Williams-zitje een kwestie is tussen Sergej Sirotkin en Robert Kubica. Esteban Ocon is niet meer in beeld, omdat hij te weinig geld zou meebrengen en dat gat is voor Williams niet te dichten. Nog twee kanshebbers dus. Bij Sirotkin weet het team wat ze aan hem hebben. Hij heeft in de luwte geen onverdienstelijk seizoen gehad. Met Kubica kunnen ze een grote naam in de auto zetten, wat qua marketing een stuk aantrekkelijker is. Sirotkin zou overigens een doorlopend contract hebben, dat werd begin dit jaar ook gecommuniceerd, maar dan wel met clausules. Williams kan dus zelf bepalen of ze verder met hem gaan.”

Eerder deze week maakte de Formule 1 bekend dat Vietnam vanaf 2020 op de kalender staat. In Nederland hebben we bovendien veel geruchten gehad rond Zandvoort. Wordt daar in de paddock nog over gesproken?
“Zandvoort is hier niet bepaald het gesprek van de dag. Over Vietnam wordt meer gesproken, maar die komt er natuurlijk pas in 2020 bij. De kalender voor 2019 staat al helemaal vast. Liberty Media is op allerlei fronten bezig momenteel, ze vergaderen veel. Het lijkt erop dat ze meer races willen, terwijl de mensen in de paddock – zeker aan het einde van het jaar – dat liever andersom zien. Hamilton zei gisteren ook al dat hij de huidige 21 races te veel vindt. Het is voor Liberty natuurlijk makkelijk om zich bezig te houden met de kalender, maar er zijn belangrijker zaken, zoals het motorreglement en een budgetcap. Daar moet Liberty nu echt vaart mee maken, want 2021 – het jaar waarin de nieuwe regels in moeten gaan – is al snel.”