Renault is op zoek naar een groot gedeelte van haar honderd paraplu’s, Alexander Wurz vindt het maar niks om met 900 pk ’onder de bips’ te surfen en Narain Karthikeyan opteert voor een roeiboot. Kortom, het F1-circus is neergestreken in een zeer nat Spa alwaar het vandaag aan extreme omstandigheden werd blootgesteld.

Verschillende kopstukken op de Formule 1-paddock denken dat het een onmogelijk opgave is om onder deze omstandigheden te racen zondag. Michael Schumacher, Pierre Dupasquier en Jenson Button zijn het roerend met elkaar eens. ,,Dit is geen doen", klinkt het in koor.

Vanmorgen leek er nog niets aan de hand. Het is wel nat, maar dat is op Spa-Francorchamps eerder regel dan uitzondering. Vlak voor de tweede vrije training begint het echter keihard te regenen, een heuse moessonbui trekt over de Belgische Ardennen. Het publiek ziet slechts drie auto’s voorbijkomen: Liuzzi, Doornbos en Alonso zijn de enigen die het aandurven. Met Liuzzi gaat het al snel fout, hij crasht op het rechte stuk richting Les Combes.

Doornbos en Alonso keren onverrichter zake terug naar de pit. De leider in het wereldkampioenschap rijdt op een gegeven moment zelfs zo langzaam dat er ’stop’ achter zijn naam verschijnt op de computer. Hij doet zolang over de tweede en derde sector van het circuit dat de computer denkt dat hij uit is gevallen (in een race-situatie), of op z’n minst is gespind.

De hoeveelheid regen doet de Formule 1-wereld terugdenken aan de Grand Prix van Maleisië in 2001 of die van Brazilië twee seizoenen later. Ook toen werden de hemelsluizen volledig opengezet en was er amper een hand voor ogen te zien. In Brazilië werd de start zelfs enige tijd uitgesteld, terwijl een deel van de coureurs het liefst niet eens van start wilde gaan.

En dat zou nu zomaar opnieuw kunnen gebeuren. Het rampzalige weekend in Amerika ligt nog vers in het geheugen als Michael Schumacher vindt ’dat het toch wel dusdanig veel regent dat hij zich niet voor kan stellen dat er normaal geracet kan worden’. ,,Misschien starten we wel achter de safetycar, of racen we onder een safetycar-situatie", oppert hij dan ook maar. En dat terwijl hij eerder deze week vertelde nog op regen te hopen, omdat hij alleen dan een kans op de overwinning zou hebben.

,,Het is erg moeilijk om uit te leggen hoe moeilijk het is om met zoveel regen te rijden. Om normaal vooruit te komen hebben we misschien wel een propeller nodig. Een normale race is zo niet mogelijk. Het is niet aan mij om over het doorgaan van de race te beslissen, maar als het zo blijft zal de safetycar vast een belangrijke rol spelen. Laten we maar hopen dat het weer beter wordt", aldus de onttroond kampioen.

Volgens de zevenvoudig wereldkampioen zijn de voorspelling voor de rest van het weekend alleen nog maar slechter. ,,Voorzover wij weten is dat het geval en momenteel wordt er zware regenval voor zondag voorspeld. Vandaag zou qua regenhoeveelheid nog de beste dag zijn, dus ik bereid me op het ergste voor."

Michelin-topman Pierre Dupasquier – die bij het eerder genoemde evenement in Amerika zo’n belangrijke rol speelde – is eveneens van mening dat het onder soortgelijke omstandigheden niet mogelijk is om gewoon te gaan racen. Zelfs niet als de teams hun extreme regenbanden in mogen zetten. ,,Het ziet ernaar uit dat het weer dit weekend niet veel beter wordt. Het laatste woord is aan de FIA, maar de coureurs willen zo niet rijden. De banden kunnen dit gewoon niet aan. Naar aanleiding van onze ervaringen in Sepang en Brazilië moesten de bandenfabrikaten een moessonband fabriceren, maar zelfs die is nu niet te gebruiken."

Jenson Button sluit zich aan bij de meningen van Schumacher en Dupasquier. Hij waarschuwt voor crashes en andere ongelukken als het weer zich zondag opnieuw van haar slechtste kant laat zien. ,,Als het zo regent…Nee, dan kunnen we zondag niet rijden. Het zou veel te nat zijn en ook is het gevaarlijk. Je hebt totaal geen controle over de auto en dan kan het best zo zijn dat er meerdere auto’s tegen elkaar oprijden als er geracet wordt. Als het een tijdlang constant en hard regent is het gewoon een onmogelijke opgave."

Hoewel de Formule 1-coureurs de tweede vrije training aan zich voorbij laten gaan, komen de GP2-coureurs ’gewoon’ in actie tijdens hun kwalificatiesessie. Verschillende keren wordt er met de rode vlag gezwaaid, maar uiteindelijk slagen alle coureurs erin een tijd neer te zetten.

KVN