*

F2-coureur Correa: ‘Crashrapport FIA roept meer vragen op dan antwoorden’

Fleur De Klerk

Fleur De Klerk

10 februari 2020 15:00

F2-coureur Correa: ‘Crashrapport FIA roept meer vragen op dan antwoorden’
Motorsport Images

Juan Manuel Correa zegt dat het FIA-crashrapport van het tragische ongeluk waarbij Anthoine Hubert om het leven kwam meer vragen dan antwoorden bij hem oproept. Ook vraagt de Amerikaan zich af waarom het volledige rapport niet met hem is gedeeld.

 Vrijdag publiceerde de FIA haar bevindingen van het onderzoek van het Spa-ongeluk waarbij Anthoine Hubert om het leven kwam en Juan Manuel Correa zware verwondingen opliep. In het crashrapport concludeert de FIA dat de crash het resultaat is van een opeenvolging van gebeurtenissen zonder specifieke oorzaak, maar met meerdere bijdragende factoren.

Lees ook: F2-coureur Correa: ‘Kon Hubert niet meer ontwijken door brokstukken onder mijn voorbanden’

‘Correa heeft volledige crashrapport FIA nog niet ontvangen’

Juan Manuel Correa reageert via een bericht op Instagram. “De FIA heeft vijf maanden aan het onderzoek besteed, maar voor mij roept het rapport meer vragen dan antwoorden op”, aldus de Amerikaan. “Bovendien vind ik het verrassend dat het volledige crashrapport niet aan mij beschikbaar is gesteld.”

“Ik blijf met mijn juridisch team werken om een kopie van het crashrapport te krijgen”, zegt de coureur. “Ik hoop in staat te zijn verder commentaar te geven wanneer het volledige crashrapport voor mij beschikbaar is. Ook wanneer ik een beter inzicht heb in de conclusies van de FIA en de veiligheidsverbeteringen die ze willen realiseren.”

(tekst gaat verder onder de foto)

Anthoine Hubert met 'zijn' nummer 19.

Anthoine Hubert Foto: Motorsport Images

Lees ook: F2-coureur Correa laat zich zien op Instagram: ‘Mijn medeleven aan familie Hubert’

De belangrijkste bevindingen op een rijtje:

  • Een opeenvolging van gebeurtenissen resulteerde in een complexe reeks van crashen waarbij vier coureurs betrokken waren. Dit leidde uiteindelijk tot een botsing op hoge snelheid in een ‘T-Bone’-achtige vorm tussen de auto’s van Correa en Hubert.
  • Correa raakte Hubert met 218 km/h, de coureurs kregen respectievelijk een impact van 65.1g en 81.8g te verwerken. Dit leidde tot fataal letsel voor Hubert en zware verwondingen voor Correa.
  • Er is geen sprake van een specifieke oorzaak, maar wel van meerdere bijdragende factoren die tot de ernst van het ongeluk hebben geleid.
  • Er zijn geen aanwijzingen dat een coureur niet naar behoren heeft gereageerd op de gele vlag of de omstandigheden op de baan.
  • De reactie van de marshals en de wedstrijdleiding wordt als tijdig en goed beschouwd. 5.1 seconden na de crash werd met de rode vlag gezwaaid. De eerste medische evaluatie bij Hubert werd 54 seconden na de rode vlag uitgevoerd. Bij Correa waren de medische diensten na 69 seconden ter plaatse.