“Kritiek.” Zo omschrijft teambaas Christian Horner de situatie waar Red Bull terecht in is gekomen. Na de breuk met motorleverancier Renault, zou Red Bull alleen 2015-motoren kunnen krijgen van Ferrari. En daar neemt Red Bull geen genoegen mee, ook al begint de tijd steeds meer te dringen.

Auto, Motor und Sport en Motorsport.com rapporteren dat Red Bull alleen op oude Ferrari-motoren kan rekenen. Eerstgenoemde publicatie verduidelijkt daarbij dat het om een 2015-specificatie gaat ‘met enkele upgrades’. Hoewel Ferrari-president Sergio Marchionne eerder al aangaf ‘huiverig’ te zijn om Red Bull gelijkwaardige motoren te leveren omdat het de Scuderia dan mogelijk kan kloppen, zouden er ook praktische overwegingen meespelen.

Auto, Motor und Sport stelt dat het ernstig nadelig zou zijn voor het ontwikkelingsprogramma van Ferrari’s motorafdeling als het haar aantal teams voor 2016 van drie naar vijf moet uitbreiden. Ook zou het lastig zijn voor Ferrari – dat in Sauber en Haas al twee gecontracteerde klanten heeft – om genoeg voor de 2016-specificatie motor bestemde onderdelen te produceren in het geval het ook Red Bull en ‘B-Team’ Toro Rosso daarvan moet voorzien.

Namens Ferrari houdt teambaas Maurizio Arrivabene zich ondertussen op de vlakte. “Zoals bij elke zakelijke deal spreken we ons er niet van tevoren over uit in de media”, vertelt hij. Red Bull-adviseur Helmut Marko is daarentegen duidelijk over hoe de energiedrankfabrikant de situatie ziet: “Ze spelen een spelletje met ons, maar wij spelen dat niet mee. Het zou belachelijk zijn als Sauber en Haas 2016-motoren krijgen, maar wij niet.”

Teambaas Christian Horner is eveneens glashelder over wat Red Bull wil: “Wij nemen alleen genoegen met een eersteklas motor. Ik denk ook dat onze eigenaar Dietrich Mateschitz daar heel duidelijk in is geweest”, verwijst hij naar Red Bulls dreigement om uit de Formule 1 te stappen, wat velen als drukmiddel zien om – na de breuk met Renault – een goede motordeal los te peuteren bij Mercedes of Ferrari.

Wat Horner verder benadrukt, is dat er snel een acceptabele deal op tafel moet liggen. “De situatie is kritiek”, stelt hij. “Dat is voor ons al een week of twee zo, en is voor Toro Rosso dubbel het geval. Met elke dag die verstrijkt zonder dat er een akkoord is, wordt de kans groter dat we er in 2016 niet bij zijn.” Bang om zonder werk te komen te zitten hoeft het Red Bull-personeel echter niet te zijn, zegt Horner: “Daar hoeft niemand voor te vrezen.”

“Als Mercedes en Ferrari niet met ons willen werken, gaan we ons op de fabriek in Milton Keynes op andere activiteiten storten. Er lopen hier genoeg goede mensen rond om ook succesvol te zijn als we iets anders gaan doen.”

Mercedes heeft bij monde van topman Niki Lauda overigens laten weten dat het niet van zins is terug te komen op het ‘nee’ dat het Red Bull heeft verkocht. Red Bull zelf heeft voor later deze week ‘een belangrijke vergadering’ op de agenda staan betreffende haar toekomst in de Formule 1, zo verklaart Marko tegenover de BBC. “Ik denk dat er daarna snel meer duidelijk zal zijn.”