Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft op Formula1.com bevestigd dat vertrek uit de Formule 1 voor zijn teams een reële optie is, als deze volgend jaar niet kunnen beschikken over een competitieve motor.

De Red Bull-top overlegt momenteel met Ferrari over een motordeal voor 2016, nadat eerder de samenwerking met Renault werd verbroken en onderhandelingen met Mercedes stuk liepen. Dinsdag liet het energiedrankjesconcern doorschemeren een Ferrari-deal alleen te willen als de Italiaanse motoren ook competitief zijn.

Marko verduidelijkt tegenover Formula1.com dat standpunt. “Als het om een paar pk minder ging, zou het niet uitmaken”, aldus de Oostenrijker. “Dat kun je met GPS-gegevens allemaal prima controleren. Het punt is: de motor zelf is niet het probleem. Het gaat om de software en de brandstof.”

Die moeten dus van hetzelfde niveau zijn als bij de Scuderia zelf, want anders rest Red Bull maar één mogelijkheid. “We kunnen ermee stoppen”, stelt Marko. “Als we geen motor krijgen waarmee we helemaal vooraan kunnen meedoen, houdt het op voor Red Bull in de Formule 1. Het kan zomaar gedaan zijn na Abu Dhabi.”

Mateschitz

Marko legt uit dat het Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz is die er zo over denkt. “De heer Mateschitz weet dat het evenveel geld kost om vooraan te rijden of, zoals nu het geval is, in het middenveld. En hij heeft er geen trek in om dat nog een seizoen te doen.”

Een vertrek van beide Red Bull-teams uit de Formule 1 zou een enorme aardschok teweeg brengen in de sport – de grid zou nog slechts 18 auto’s tellen en vier talentvolle coureurs zouden zonder werk zitten. “De Formule 1-wereld weet van onze overweging af”, zegt Marko. “Maar ze beseft niet wat voor impact ons afscheid zou hebben.”

Zo ver is het voorlopig nog niet; de onderhandelingen tussen Red Bull en Ferrari zijn in volle gang, bevestigt Marko. “Er staat nog niets vast, maar we hebben in Monza wel een gesprek gehad met Fiat-president Sergio Marchionne.”

De Volkswagen-geruchten van de voorbije week zwakt Marko af. “Ik denk niet dat ze ergens een ontwerp voor een motor in een la hebben liggen. Natuurlijk zijn er geruchten, en het zou fantastisch zijn als er een fabrikant bij zou komen. Maar voorlopig is het nog koffiedik kijken.”