De FIA heeft ingestemd met de verkoop van de Formule 1 aan het Amerikaanse Liberty Media. De World Motor Sport Council was daarbij unaniem.

De World Motor Sport Council kwam bijeen in een bijzondere vergadering om over de geplande overname te stemmen. Dit gebeurde nadat de aandeelhouders van Liberty Media dinsdag al hun goedkeuring hadden gegeven wat betreft de overname en financiering daarvan.

Tijdens de bijeenkomst heeft Liberty Media haar plannen voor de toekomst van de Formule 1 gepresenteerd. Na de mogelijkheid voor de FIA-afgezanten om vragen te stellen, heeft de World Motor Sport Council daarna unaniem ingestemd met de verkoop.

De FIA laat daarbij in een verklaring weten met oog op de toekomst en verdere ontwikkeling van de Formule 1 van zins te zijn ‘constructief samen te werken’ met Liberty Media.

“De beslissing van de World Motor Sport Council onderschrijft de overtuiging van de FIA dat Liberty Media door haar expertise in zowel de sport- als entertainmentwereld in een uitgelezen positie zit om de koningsklasse van de autosport verder te laten groeien”, zo wordt daarbij gemeld.

De FIA heeft een aandeel van één procent in de Formule 1, wat onder dezelfde voorwaarden verkocht zal worden als de belangen van de andere aandeelhouders in de sport, zo verklaart de internationale autosportbond verder.

Liberty Media zet er op in de overname van de Formule 1 nog in het eerste kwartaal van 2017 rond te maken. Nu de FIA groen licht heeft gegeven, in navolging van de eigen aandeelhouders, zijn daarbij twee belangrijke obstakels overwonnen.

De FIA heeft Liberty Media toestemming gegeven een controlerend belang in de Formule 1 te nemen.

Met de aankoop van het controlerende belang in de sport, is de vraag wat er gaat gebeuren met Bernie Ecclestone. De Brit is al jaren de ringmeester van de Formule 1 en rekent er zelf op onder Liberty Media verder te gaan met zijn werk, al wordt over zijn toekomst gespeculeerd.

Liberty Media heeft al aangekondigd het nodige te willen veranderen in de Formule 1. Het Amerikaanse mediaconcern zou onder meer nadenken over een budget cap, meer willen inzetten op social media, races in nieuwe markten overwegen en erover denken de weekendopzet te veranderen.