De FIA kondigde voor de Spaanse Grand Prix aan dat ze vanaf Spa slechts één motormodus willen toestaan tijdens de kwalificatie en de race. Maar nu kondigt de FIA nog meer stappen aan. Dat meldt het Duitse Auto, Motor und Sport.

De FIA wil deze week aan de teams en motorleveranciers vertellen wat ze precies van plan zijn met een technische richtlijn. Deze week wordt bekend of de kwalificatiemodus verboden wordt vanaf Spa of vanaf 2021.

Lees ook: Circuit Zandvoort krijgt nieuwe naam

Maar daarnaast moeten alle motorleveranciers voor 21 augustus gedetailleerde informatie aan de FIA geven over hun ERS-systemen. De technische richtlijn TD/036-20 richt zich op het energy recovery system, het systeem dat ervoor zorgt dat remenergie, die normaal wordt omgezet in warmte, wordt opgeslagen.

De FIA heeft het vermoeden dat één of meerdere motorleveranciers zich niet aan de regels houden. De technische richtlijn maakt duidelijk waar de motorleveranciers mogelijk valsspelen. De aansluitingen van de ECU die het ERS-systeem bewaken, zijn niet aangesloten op het hoogspanningsnet. Daar worden dus mogelijk metingen gemanipuleerd.

Dit zou dan hetzelfde effect kunnen hebben als Ferrari’s vermeende manipulatie bij de fuel flow meter. Je zou dan via de MGU-K meer dan de toegestane 163 pk kunnen opwekken.
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lees ook: Horner benadrukt vertrouwen in Albon: ‘We slepen hem er wel doorheen’

Foto: Motorsport Images