FIA niet rouwig om vertrek Michelin
De Grand Prix van Amerika heeft de onderlinge relatie tussen de FIA en bandenfabrikant Michelin geen goed gedaan. Dat geldt ook voor de regelveranderingen die de FIA voor ogen heeft. Meerdere openbare briefwisselingen volgden en als klap op de vuurpijl maakte Michelin bekend de Formule 1 te verlaten, de FIA is niet onder de indruk. De Franse bandenfirma heeft de overkoepelende autosportbond meermaals tegen de schenen geschopt door in statements geen spaan heel te laten van de plannen van de FIA. En daarop werd dan vanuit de autosportfederatie vaak fel op gereageerd. Dat Michelin het invoeren van een eenheidsband niet ziet zitten is als enige tijd bekend en dat er gedreigd werd met een vertrek ook niet. Nu het bedrijf officieel haar vertrek heeft aangekondigd ligt de FIA daar dan ook niet wakker van. In een statement laat de FIA weten notitie te hebben genomen van Michelins terugtrekking. ,,Michelin heeft aangekondigd dat het eind 2006 de sport zal laten voor wat het is. Iedereen in de Formule 1 is Michelin dankbaar voor de taak die het heeft verricht. Tevens getuigt het van respect dat de firma nu al heeft laten weten dat het over een jaar stopt."
Toch wordt er in de reactie nog een sneer uitgedeeld richting de Franse bandenfabrikant. Tot op zekere hoogte een koekje van eigen deeg voor Michelin, dat in haar aankondiging ook ’knipoogde’ naar de bond. De FIA doet dit door te stellen dat de vraag om over te gaan naar één bandenleverancier een plan is van de teams, en niet van de FIA. ,,De deelnemende teams hebben er herhaaldelijk en unaniem bij de FIA op aan gedrongen om verder te gaan met één bandenleverancier. Dat zou in 2008 gebeuren. Door dit besluit van Michelin kan dit een jaar vervroegd worden, daar zullen de teams zeker blij mee zijn."
Volgens de FIA is het tevens veiliger om de bandenoorlog op te heffen, om problemen zoals afgelopen seizoen op Indianapolis in de toekomst te voorkomen. ,,Als iedereen met banden van dezelfde fabrikant rijdt zal dit de veiligheid ten goede komen. Bovendien zijn de teams goedkoper uit en zullen incidenten als bij de Amerikaanse Grand Prix in 2005 definitief te het verleden behoren."
KVN