De FIA werkt aan een systeem om de bandenspanning live, tijdens races, te kunnen controleren. Op die manier moet per 2016 worden uitgesloten dat teams sjoemelen met de bandendruk.

De bandenspanning is van groot belang voor de performance van de Pirelli PZero’s. Na de klapbanden van Nico Rosberg en Sebastian Vettel tijdens het Grand Prix-weekend in België, is er veel om te doen geweest, want Pirelli schreef hierna striktere richtlijnen uit wat betreft de bandenspanningswaarden.

Gelijk tijdens het volgende raceweekend, in Italië, zorgde dat voor ophef. De zege van Mercedes-coureur Lewis Hamilton kwam op de tocht te staan omdat de spanning van één van zijn banden te laag zou zijn geweest. Hamilton mocht zijn overwining echter houden, omdat Mercedes – zoals de FIA na onderzoek constateerde – de banden wel correct had geprepareerd en niet bewust met de bandendruk had gesjoemeld.

De richtlijnen voor het prepareren van de banden zijn echter niet eenduidig, waarbij het bijvoorbeeld niet vast staat wanneer de bandenspanning gecheckt moet worden, behalve dat dit voor de start dient te gebeuren. Volgens Motorsport.com bestaat hierdoor het vermoeden bij de FIA dat er alsnog met de bandenspanning gerommeld kan worden, doordat teams deze mogelijk na de controle, maar voor de start, alsnog kunnen reduceren.

Volgens Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery is er geen bewijs dat teams deze praktijk momenteel toepassen, maar om dit in de toekomst definitief uit te sluiten, wil de FIA met ingang van 2016 een systeem introduceren om de bandenspanning ‘live’, tijdens de race, in de gaten te houden. “Het zou de zekerheid geven dat iedereen met de banden omgaat zoals het hoort. Het voorkomt dat mensen in een grijs gebied opereren”, stelt Hembery.

De FIA werkt volgens Motorsport samen met Pirelli aan een data-systeem om dit te kunnen doen door continu informatie over de bandenspanning van elke auto te ontvangen. Het systeem moet in 2016 af zijn, maar de FIA hoopt het dit jaar al te kunnen testen.

Als het werkt zou het controlesysteem de FIA in staat moeten stellen gelijk op te treden zodra er iets niet in de haak is. Door de live updates kan de FIA een coureur bijvoorbeeld direct sommeren zijn bolide naar de pits te sturen als de bandendruk te laag is.