De FIA zal in Australië mild zijn in de toepassing van de 107-procentregel voor teams die in de kwalificatie te langzaam zijn. Dat belooft wedstrijdleider Charlie Whiting.

Door de ingrijpende reglementswijzigingen voor dit seizoen bestaat er bij een aantal teams onduidelijk of ze wel over de snelheid (en betrouwbaarheid) beschikken om in de kwalificatie binnen 107 procent van de pole-tijd te blijven, maar wedstrijdleider Charlie Whiting heeft tegenover Autosport verklaard dat de 107-procentnorm niet al te streng gehanteerd zal worden.

“De 107-procentregel is ooit geïntroduceerd om teams die geen goede auto’s construeerden uit te kunnen sluiten van de races, maar de situatie is nu anders”, legt Whiting uit. “Het gaat nu namelijk om elf teams die bewezen hebben dat ze in staat zijn competitieve bolides te produceren, maar door de omstandigheden misschien tijdelijk niet aan de norm kunnen voldoen.”

“Ik weet dan ook zeker dat de stewards vergevingsgezind zullen zijn bij het toepassen van de 107-procentregel, mocht er straks een situatie zijn waarin blijkt dat een team er buitenvalt. Er staan namelijk clausules in het sportieve reglement die het in uitzonderingssituaties toch mogelijk maken om iemand die niet aan de limiet heeft voldaan toch toe te laten.”

Het gaat hierbij niet alleen om de meest bekende uitzondering – waarbij een coureur die in de kwalificatie te traag is toch wordt toegelaten omdat hij tijdens de vrije trainingen een representatie tijd heeft neergezet – maar ook om andere clausules, meldt Whiting.

Wat Whiting echter nog wel duidelijk maakt, is dat er geen sprake zal zijn van een ‘generaal pardon’ en dat elk geval op zich bekeken zal worden. “Want ondanks dat de stewards er alles aan zullen doen om ervoor te zorgen dat iedereen kan racen, denk ik toch dat ze het te ver zullen vinden gaan om bijvoorbeeld een team toe te laten dat het hele weekend nog geen ronde heeft afgelegd.”

Brandstoflimiet
Waar de FIA en wedstrijdleiding volgens Whiting verder ‘absoluut niet mild in zullen zijn’, is het handhaven van de brandstoflimiet van honderd kilo. “Iedereen die daar overheen gaat, zit in de problemen”, waarschuwt hij.

Volgens Whiting heeft de FIA haar zaakjes op orde wat betreft het monitoren van het brandstofgebruik, en hoewel er volgens hem wel enig onderzoek nodig zal zijn als zich een overtreding voordoet – waardoor er indien nodig pas na de race straffen kunnen worden uitgedeeld – zal eenieder die de brandstoflimiet overschrijdt gediskwalificeerd worden.