Al 25 jaar brengt FORMULE 1 tweewekelijks achtergrondverhalen, interviews en fotoreportages uit de racewereld. In het kader van ons jubileum duiken we voor de rubriek Flashback elke week in ons archief om een pareltje af te stoffen. Terug naar 2005, verslaggever Nando Boers spreekt uitgebreid thuis met Jos Verstappen. De Limburger zat zelf op dat moment in grote onzekerheid over zijn racecarrière en vertelt over de mogelijkheden om in de Amerikaanse Champ Cars te gaan race. 

Dit is een bewerkte versie van een stuk van Nando Boers

Er is één klein nadeel als Verstappen in Amerika gaat rijden in de Champ Car World Series. Want verhuizen, zo hebben kinderen Max en Victoria al te kennen gegeven, dat zien ze niet zitten. School, vriendjes hier, vreemde taal daar, ‘andere kant van de planeet’. “Als hij moet rijden’’, zegt Verstappen. “Dan moet Max toch weer terugkomen. Hij moet toch doorgaan met zijn loopbaan. Maar mijn vader is er bij en Sophie. Maar ik dan niet. Dan komt Max even op het tweede plan. Dat begrijpt hij denk ik ook wel.’’

Lees ook: Flashback ’05: Jos vertelt over de eerste kartrace van zevenjarige Max (die hij ook meteen won)

Lang in onzekerheid
Of het er van komt dat Verstappen debuteert in een Champcar is volstrekt onduidelijk. Het heeft voor Verstappen geen zin percentages te noemen. Zul je net die ene procent zijn, hij bedoelt maar. Het is op dit moment in het kantoor van Verstappen een blinde gok. Lang leek het met HVM goed te komen, maar het team heeft geen financiële armslag en bood hem uit armoede een contract voor één race aan. Verstappen bedankte vriendelijk voor de eer. Als hij wél had geracet in Long Beach was hij op hetzelfde punt als waar hij nu is: in onzekerheid. Nu legt een tussenpersoon contacten voor Verstappen.

“Het zal wel allemaal weer op het laatste moment worden’’, zegt hij op berustende toon. Op 22 mei is de tweede race van het seizoen. Gesprekken met HVM lopen nog steeds omdat de tussenpersoon ook sponsors zoekt. En er is nog een optie. Forsythe Racing, nu met twee auto’s aan de start, maar als Verstappen het budget (vijf miljoen dollar) bij elkaar kan krijgen, zetten ze een derde auto in. “Die auto’s hebben ze gewoon staan, die Champcars zijn al vijf jaar hetzelfde. Je kunt er direct mee rijden. Da’s heel simpel eigenlijk.’’

Liever niet op ovals
Het is een klasse die hem aanspreekt. In vergelijking met Formule 1 technisch en elektronisch eenvoudige bolides. Stalen remmen, handgeschakeld. Hij gaf eerder in FORMULE 1 toe dat hij misschien wel eerder de Formule 1 achter zich had moeten laten en zich had moeten richten op die Champcars. “Nadat Arrows mijn contract niet respecteerde en me vlak voor het seizoen 2002 op straat zette’’, antwoordt hij op de vraag wanneer het juiste moment geweest zou zijn. Maar hij ging niet, hij bleef zich concentreren op Formule 1. Dat verhaal was nog niet af. Het werd een afsluiting in mineur, bij Minardi.

Lees ook: Flashback ’15: Frits van Amersfoort kreeg na Max Verstappen plots ook Mick Schumacher in zijn team

“Daarna had ik het wel gezien.’’ Gelukkig voor hem rijden de Champcars nauwelijks op ovals. Ofschoon deze vorm van racen waanzinnig populair is in Amerika. Maar met 400 kilometer langs de muur denderen? Hem niet gezien. Hij heeft hier toch wel wat leukers te doen. Want gaat er iets mis, dan breek je al je botten. Als je geluk hebt. “Dat heb ik er niet voor over. Daar heb ik het hier veel te goed voor. Het is zelfbescherming, want als ik een helm opzet en in zo’n ding ga zitten, dan ga ik er toch voor. Ik weet ook zeker dat ik het kan, maar ik heb een vrouw en twee kinderen. Eén foutje en je klapt in het beton. Op een circuit kun je de wagen nog opvangen en verder gaan. Daar ga je als een tomaatje tegen de muur.’’

Vaderlijk advies zal Jos Verstappen moeten putten uit zijn A1GP-ervaring

Uiteindelijk zou Jos Verstappen later dat jaar in de A1GP uitkomen