Sebastian Vettel is na de race in Bahrein weer de gebeten hond, de Duitser rijgt de fouten aaneen en zijn grote rivaal Lewis Hamilton profiteert daar van. Maar er was een tijd dat het andersom was, in 2011 was Vettel oppermachtig en werkte Hamilton op de baan als een magneet voor incidenten. Het dreef dit magazine zelfs tot een artikel met de kop ‘Brokkenpiloot!’. Daarom, in het kader van 25 jaar FORMULE 1, gaan we terug naar 2011: when Lewis met Felipe VII.

Door Mischa Bijenhof

Lewis Hamilton kan weinig meer goed doen
Het lijdt geen twijfel dat Lewis Hamilton een van de meest getalenteerde coureurs van het veld is. Maar de McLaren-coureur stapelt de laatste maanden fout op fout. In Singapore gaat het opnieuw mis. Tijdens het weekend van de Grand Prix van Groot-Brittannië maakte Lewis Hamilton een grapje over zijn frequente bezoeken aan de FIA-stewards. “Ik moet me zo vaak melden dat ik onderhand wel een klantenpas kan aanvragen.” Een opmerking met een cynische ondertoon, maar in Singapore had Hamilton de twijfelachtige eer zich dit seizoen vaker te hebben moeten verantwoorden voor zijn rijgedrag dan dat er dit jaar Grands Prix zijn geweest.

Lees ook: Flashback ’95: Ietwat voorbarige conclusies na snelle testtijden Jos Verstappen in Estoril

Terwijl fans van de Brit aanvankelijk nog constateerden dat de FIA het klaarblijkelijk op Hamilton gemunt heeft, valt na Singapore nauwelijks nog te ontkennen dat de Brit bezig is zijn eigen glazen in te gooien. Tijdens de kwalificatie is Hamilton al te fanatiek in zijn poging om in zijn outlap voorbij Felipe Massa te komen, waardoor de twee elkaar bijna raken. Een dag later gaat het wel echt mis: Hamilton toucheert het achterwiel van Massa’s Ferrari en beschadigt zijn voorvleugel, terwijl Massa een lekke band oploopt. Het levert de Brit een doorrijstraf en de woede van Massa op.

‘Hij leert het nooit!’
Terwijl Hamilton na de race de media te woord staat, komt Massa voorbij en de Braziliaan kan het niet laten om zijn collega een cynisch schouderklopje en de complimenten voor een ‘goede race’ te geven. Terwijl Hamilton zich op de vlakte houdt, is Massa furieus. “Hij leert het nooit”, fulmineert hij. “Wat hij gisteren tijdens de kwalificatie flikte sloeg al nergens op, het lijkt wel alsof hij superman probeert te zijn. En vandaag ging hij opnieuw in de fout.” Terwijl Hamilton zich na een knappe inhaalrace terugvecht naar de vijfde plaats, blijft Massa steken op de negende plek.

Het gewraakte moment, Hamilton heeft net het rechter achterwiel van Felipe Massa getoucheerd met een lekke band als gevolg. Foto: Motorsport Images

Lees ook: Flashback: zo droomde Zandvoort in 1995 van een Nederlandse Grand Prix

Frustraties leiden tot fouten
“Wat ik niet begrijp”, zegt Massa, “is dat hij ook zijn eigen race verprutst met dit soort acties. Hij had een flink ongeluk kunnen veroorzaken door op die plek zomaar tegen mij aan te rijden. Ik hoop dat de stewards hem blijven bestraffen zolang hij zich zo gedraagt.” Massa’s boze reactie mag dan voortkomen uit teleurstelling over zijn mislukte race, maar ook anderen is opgevallen dat Hamilton de laatste maanden grossiert in fouten.

“Je ziet dat hij moeite heeft om met zijn frustratie om te gaan”, vertelt Red Bull-teambaas Christian Horner. “Lewis is een fenomenale coureur, maar hij moet leren om goed om te gaan met de omstandigheden. Je ziet het verschil met zijn teamgenoot Jenson Button, die veel beter in zijn vel zit en het maximale uit de auto haalt. Frustratie leidt tot fouten en die maakt Lewis de laatste tijd nogal veel.”

[widget id=”nsm_copernica_optin_widget-3″]

 

‘Lewis weet zelf ook dat het beter moet’
In zijn eigen team kan Hamilton nog altijd rekenen op veel steun, al moet teambaas Martin Whitmarsh zich in almaar vreemdere bochten wringen om het gedrag van zijn coureur goed te praten. Geconfronteerd met vragen over Hamiltons rijgedrag volhardt Whitmarsh in Singapore aanvankelijk in zijn kenmerkende diplomatie. “Het is logisch dat een coureur gefrustreerd raakt als hij op zijn pitbord ziet dat je rond de achttiende plek rijdt. Lewis heeft vanuit die kansloze positie toch nog een mooie vijfde plaats behaald. Ik weet zeker dat hij in deze race meer coureurs heeft ingehaald dan welke andere rijder dan ook.”

‘Hij wil niet eens naar zijn eigen vader luisteren’

Dat klopt, maar met zijn vaststelling verdraait Whitmarsh de werkelijkheid nogal. Hamiltons heethoofdigheid was nu juist de reden dat hij na de pitstop voor een nieuwe neus en de drivethrough-penalty op die achttiende plaats terechtkwam. Het eindresultaat bewijst weliswaar wat iedereen weet, namelijk dat Hamilton een van de beste coureurs van het veld is, zonder enige twijfel op dit moment sneller dan Felipe Massa, maar het neemt niet weg dat de Brit zichzelf voor de zoveelste keer dit jaar in de problemen brengt.

“We moeten maar eens goed nadenken over wat hier gebeurd is”, geeft Whitmarsh na enig aandringen toe. “Lewis is van nature erg kritisch over zichzelf, dus hij weet ook wel dat er dingen beter kunnen.” Felipe Massa heeft er echter weinig vertrouwen in dat Hamilton na een een goed gesprek zijn leven zal beteren. “Tegen mij zegt hij niks, en of hij naar het team zal luisteren vraag ik me af. Hij wil niet eens naar zijn eigen vader luisteren.”

Hamilton crasht op Spa na een touché met Kamui Kobayashi. Foto: Motorsport Images.