*

Force India: ‘Gridstraffen goed voor kosten en spanning’

Daan de Geus

Daan de Geus

5 september 2017 11:15

Force India: ‘Gridstraffen goed voor kosten en spanning’
Sutton Images

Gridstraffen voor het wisselen van motoronderdelen of een versnellingsbak zijn misschien niet populair, maar houden de Formule 1 zeker met oog op de kosten wel zo eerlijk én maken de races spannender. Dat stellen Force India’s Otmar Szafnauer en Andy Green.

Het was afgelopen weekend in Monza raak wat gridstraffen betreft. Maar liefst negen coureurs kregen straf voor het wisselen van motoronderdelen of voortijdig vervangen van een versnellingsbak. Het gevolg was dat uiteindelijk maar drie coureurs daadwerkelijk van de gridpositie begonnen waarop ze zich hadden gekwalificeerd, terwijl er in totaal 150 plekken straf waren uitgedeeld.

Het kwam de sport op veel kritiek te staan, uit alle hoeken. Het was zelfs voor de meeste teams en coureurs in de uren voor de start nog flink puzzelen om te bepalen waar ze hun bolides rond 14:00 uur lokale tijd op de grid moesten parkeren, maar vanuit het team van Force India klinken stemmen die helemaal niet zo negatief zijn over de – door velen als farce-achtig omschreven – gridstraffen.

“Je kan niet aan de ene kant zeggen dat je de kosten wil reduceren, maar aan de andere kant van dit soort regels af willen, want dat is tegenstrijdig met elkaar”, zegt Force India’s chief operating officer Otmar Szafnauer tegen Motorsport. “We moeten namelijk niet vergeten waarom dit soort regels zijn ingevoerd: het terugbrengen van de kosten was er een belangrijke reden voor.”

“In de dagen voordat dit soort regels werden ingevoerd, kon je er per race een motor doorheen jagen, maar dat kostte enorm veel geld. We scherpen deze regels volgend jaar zelfs nog verder aan, van vier naar drie motoren per coureur en er moet daarbij natuurlijk wel een drukmiddel blijven bestaan om te voorkomen dat iemand zegt: ‘ik heb genoeg geld, dus ik gebruik gewoon zes motoren’.”

“Gridstraffen zijn één manier om dat te doen. Ze voorkomen dat er te veel geld wordt uitgegeven aan het ontwikkelen van de motoren. Als er een betere manier is om dat te doen, ben ik er helemaal voor, maar toen deze regels werden opgesteld, was dit de beste oplossing”, aldus Szafnauer.

Ricciardo’s inhaalrace in Monza is volgens Green een goed voorbeeld van hoe gridstraffen de show kunnen verbeteren.

Zijn Force India-collega Andrew Green, de technisch directeur van het team, gooit het over een andere boeg en haalt aan dat de gridstraffen in sportief opzicht voor spannendere races kunnen zorgen. “Er is toch niks mis mee dat de grid door straffen door elkaar wordt gehusseld? We hebben het er zelfs al tijden over de grid door elkaar te gooien om voor meer show te zorgen.”

“Afgelopen weekend in Monza gebeurde dat, maar iedereen liep erover te klagen. Wat wil je dan eigenlijk? Kijk naar wie er driver of the day werd: Daniel Ricciardo, die zich van de zestiende naar de vierde plek knokte. En hij stond zestiende vanwege gridstraffen. Ik vond het óók de beste prestatie van de dag, dus vertel mij dan maar wat er zo mis mee is…”